Ökar långsamt i Procter & Gamble

edit 2015-10-06: Hade skrivit Avanza där det borde stått Nordnet. Fixat.

I förra veckan köpte jag ytterligare 30 aktier i Procter & Gamble.

Jag har ingen ny motivering till det utan vill bara öka så att företaget har en meningsfull plats i min aktieportfölj. Att äga andelar i ett företag för under 1% av det totala portföljvärdet är inte värt jobbet eftersom jag inte kommer märka på det stora hela om företaget går bra eller dåligt, samtidigt som det tar tid och energi att hålla ögonen på dem. Jag kommer antagligen fortsätta fylla på Procter & Gamble-andelar så länge de känns billiga och andelen i portföljen är låg.

Priset blev $70,02 per aktie, med en valutakurs på 8,2381 kronor per dollar, samt ett courtage hos Nordnet på 49 kronor. Med det priset och den dollarkursen så är det här mina billigaste Procter & Gamble-aktier hittills. Om dollarkursen och utdelningen stannar där den är nu så innebär det lite drygt 500 kronor om året i ökad utdelning efter skatt. Det motsvarar cirka 20 kg bananer, eller tre bananer i veckan.

Jag har förhoppningsvis köpt mig tre bananer i veckan livet ut.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare