Studs upp

Det ser ut som att aktiepriserna gått upp igen den här veckan. Det där fortsätter att vara en blandad känsla. Det går inte att komma ifrån att siffror som stiger får det att kännas skönt i magtrakten samtidigt som jag intellektuellt vet att det vore bra om priserna gick ner så att jag kunde handla aktier billigare. Det var många aktier vars pris vände strax intill mitt "kolla närmare på"-pris. Kunde de inte gått ner bara ett par procent till? Äsch.

I alla fall, priset på mina aktier och aktiefonder är upp cirka 5% på en vecka. Obligationer verkar fortsätta långsamt bakåt, vilket de gör om folk tror att de kan få bättre ränta på något annat ställe (jag skrev om det för ett tag sedan).

Det är antagligen dags att göra ett lite större aktieinköp (cirka 50 000 kronor) snart men jag vet inte var. Kanske konsumentbolag i USA, men jag borde reda ut om jag kan kvitta all ISK-utdelningsskatt innan jag köper mer, eller något icke-industri i Sverige (eftersom jag har alldeles för mycket svensk industri, både direkt och indirekt via Investor och Avanza Zero). Tråkigt nog är dessutom industri det som gått ner mest i pris så det är troligen där det finns bra priser.

Ett alternativ är att fylla på lite mer i Sectra eftersom det innehavet är så litet, men grundkriterierna är fortfarande tråkigt bolag med stabila utdelningar och begränsad nedsida. Sectra är inte riktigt i den kategorin.

Nu är det i alla fall helg. Jag ska försöka slutföra ett återblick-kapitel till men annars är det inte många siffror planerade.

Har någon förslag på något intressant (men tråkigt) bolag så säg gärna till så tittar jag närmare på det.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare