Hur mycket?

Jag har i årtionden funderat på hur mycket pengar som krävs för att man ska kunna leva på passiva inkomster. Redan som tonåring så försökte jag få fram en siffra, och jag funderar fortfarande på det. Enda skillnaden är egentligen att det gått från att vara något hypotetiskt till något som faktiskt skulle kunna bli verklighet.

I de här funderingarna finns naturligtvis de vanliga siffrorna, hur stor avkastning kan man räkna med, hur stora svängningar måste man klara, yadayadayada, men jag är mer fundersam över mig själv. Hur stora inkomster behöver jag ha för att känna mig avslappnad? Jag spenderar inte mycket på det stora hela. Jag gillar mina leksaker (alla behöver en städrobot!) men jag köper inte nya varje månad. Så kan jag vara avslappnad med det jag spenderar nu som inkomst? Det tror jag inte. Jag behöver den där marginalen för att det ska kännas bra och hela poängen med att vara fri från arbetskrav är att få tid att göra mer och jag tvivlar på att det kommer vara gratis. Så 10% extra? Dubbelt?

Jag kan se mig själv resa runt en massa, både till städer och människor och till frånvaro av människor, men jag har chockat insett att hotellrum i stora städer på en natt kan kosta lika mycket som en halv månadshyra nu. Så jag behöver mer för att kunna vara lite extravagant.

Ju mer jag funderar, desto högre blir siffran, desto större behöver kapitalet vara, desto längre in i framtiden hamnar jag, desto mer lyx vill jag ha ut av det. Det är en ond cirkel som inte fungerar. Så jag fortsätter fundera.

Beroende på hur jag räknar hamnar jag mellan 5 miljoner och 13 miljoner i dagens penningvärde. 5 miljoner är nåbart. 13 miljoner är inte nåbart.

5 miljoner fungerar om jag antar stadig tillväxt över inflationen och tror att jag kommer fortsätta klara mig bra på det jag har nu. Kommer världen bli hälften så bra på att ge mig inkomster och jag vill göra en massa saker (kan ta alla medelålderskriser i snabb följd!), då kommer det behövas runt 13 miljoner. 13 miljoner. Det är många mynt. 8,6 ton tiokronor. Det vill man inte ska regna över en.

Kommentarer

  1. Intressant läsning! 5 miljoner räcker ju men någon extravagans eller resa flera gånger om året lär bli tufft. Min plan var att flytta utomlands då har man iaf inga rese och hotellkostnader. Att både bo kvar i Sverige och resa ofta lär bli tufft ekonomiskt. Själv vill jag helst inte behöva jobba mer än till man är 50!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flytta utomlands är ett alternativ också, men de länder som lockar mig mest är inte de billigaste länderna. Nåja, det är några år kvar att fundera på oavsett budget.

      Radera
  2. Kul tanke. Jag har också funderat mycket på det där. Min blogg heter ju 6mille men jag vette tusan om det räcker alltså. Sen är det också som du säger, mycket vill ha mer. Först känns en miljon helt fantastiskt mycket. Sen när man utvecklar tankarna så är det ju i själva verket bara startskottet......Ilandsproblem alltså :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju inte troligt att man landar exakt på sitt mål heller.

      Glöm inte att inflationsjustera ditt blognamn! Nästa år, 6kommanollfemmille. :-)

      Radera
  3. Skulle vara kul att se hur stor hög 8,6 ton tior är!

    Många kalkyler bygger på att man återinvesterar avkastningen, och om man hela tiden nallar av den så blir det ganska stora skillnader. Låt säga att du kommer upp i 5 millar och tänker "Nu ska jag leva på avkastningen!". Då undrar jag om det inte känns lockande att ta det årets direktavkastning (300-30 kSEK) och återinvestera "Bara ett år till..."

    SvaraRadera
    Svar
    1. 3770 meter om man gör en enda trave av dem. Faller den ihop så... stor hög...

      Ja, undrar om det blir som med pension just nu. Man ser sin beräknade pension och tänker "bara ett år till" och plötsligt blir man utslängd från sin arbetsplats för att man slagit i taket. I alla fall verkar det vara så regeringen vill att det ska vara.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare