Återblick 2009 - äntligen en indexfond (och gruvföretag)

Det är nu dags för 2009 i serien återblickar. Tidigare inlägg, från Återblick 2002 - mina första aktieköp via 2003, 2004, 2005, 2006, 2007 och fram till 2008 kan läsas genom att följa länkarna.

Kommer ni ihåg 2009? Inte jag. Det var en väldigt intensiv tid på många sätt och åren flyter ihop, men som ledtråd, 2009 hade spikmattan som årets julklapp. De där plastpiggarna som man skulle ligga på. Jag undrar hur många som fortfarande används.

Det hände en hel del i min portfölj det här året, mycket för att jag hade lite mer pengar över. Dessutom så började polletten ramla ner (fast inte helt) och jag köpte en del andelar i Avanza Zero, en billig (men smal) indexfond. Jag har fortfarande inte bestämt helt hur jag ska redovisa fonder bortsett från att jag hittills ignorerat mitt månadssparande i storbanksfonder. Förutom att det var en pinsamt dåligt affär så har jag inga kvar och det fanns inget beslut att analysera i efterhand. Bara frånvaron av beslut.

Jag tror att jag ska redovisa fonder jag aktivt köpt så det här får bli början på det.

Året inleddes dock med att Nordea behövde mer kontanter och gjorde en nyemission. För 4 312 kronor kunde jag få 220 fler aktier (och inte se min andel i företaget minska). Det är som en anti-utdelning så återigen står jag för frågan hur jag ska redovisa det? Bara för att göra saker lätt för mig själv så ska jag skriva ner det som ett köp, men tänk på att det inte kommer öka min företagsandel eller min andel av den utdelade vinsten. Det är bara om Nordea kan använda kontanterna till något riktigt positivt som det här blir en bra sak för mig. Senare under året köpte jag ytterligare 380 Nordea-aktier eftersom jag tyckte alla reaktioner mot banker verkade lite väl negativa. Och för att 620 aktier såg så udda ut. Jag säger inte att jag var helt rationell.

Samtidigt med Nordea-inköpet så köpte jag även aktier i Sandvik, Lundin Mining och Avanza Zero. Man kan ju undra vad som orsakade den här köphysterin? Utlösande var att jag löste in personaloptioner motsvarande flera månadslöner (före skatt). De var en bonus för jobb gjort några år innan så om man är positiv så kan man säga att investeringen av tid i jobbet gav en stor utdelning. Efter några månader av magiskt stora belopp på mitt lönekonto så insåg jag att pengarna knappast skulle göra någon lycklig där. Om de pengarna gör mig eller andra mer eller mindre lycklig i form av företagsandelar får bli ett tema för en annan artikel.

Lundin Mining behöver nog kommenteras. Det är inte direkt ett stort och stabilt företag med utdelningar man kan lita på. Lundin Mining är ett gruvbolag med gruvor i Afrika, Sydamerika och Europa och de fokuserar på koppar, nickel och zink. Idag skulle det här direkt kvala in som "spekulation", men 2009 hade jag läst en del om familjen Lundins framgångar (artikel från 2012) och jag ville ta rygg på dem på samma sätt som en del tar rygg på Buffett, Stenbeck eller Lundberg. Jag skulle inte göra samma affär idag av flera skäl, men det är i alla fall en krydda med ett bolag där varje rapport är spännande.

Inköpet i Sandvik var bara jag som slängde mer pengar på en framgångsrik investering (de hade precis gett mig en rekordstor utdelning). Det kan vara en bra sak, men när något gått bra så kan det också vara tillfälle att fundera på om företaget har haft sin guldålder och det är dags att gå vidare till andra. Återigen, jag är inget orakel, så mer Sandvikaktier blev det.

Aktier

Köp

AktieAntalPris per styck
Nordea22019,60 kronorNyemission så egentligen en minusutdelning.
Nordea38068,66 kronor
Lundin Mining2 00026,05 kronor
Sandvik30072,58 kronor

Fonder

Köp

FondSumma
Avanza Zero50 000 kronor

Kommentar i efterhand

Att köpa in sig i nyemissionen var absolut en bra affär och bara utdelningen från Nordea har gett mig tillbaka i stort sett de pengarna. Med det i åtanke så kanske jag också får korrigera det jag skrev 2006 om att jag köpte Nordea för dyrt. Det var sant, men det var det inköpet som sedan gjorde att jag satsade mer i Nordea och till slut fick något som går bra. De här 600 aktierna har avkastat i snitt 13,6% per år sedan inköpet. Det är riktigt bra, även om 6 år kanske är lite kort tidsrymd att räkna "per år" på.

Om Nordea var en bra affär så var Sandvik inte det. Med utdelningar så har de här aktierna gett +5% per år i snitt. Bättre än bankränta men inte så mycket bättre. Kanske kan de komma tillbaka men jag skulle nog nöjt mig med det jag hade. Ännu värre var det med Lundin Mining. Aktier som de verkar inte fungera för sådana som jag som satsar på långsiktiga innehav. Ingen utdelning och en kurs som beror på världspriset på metaller och inte på något företaget gör. Nästan definitionen av en lott. Hade jag sålt senare när företaget var under uppköpsförsök så hade jag gjort en oerhört bra affär men det gjorde jag inte och priset på aktierna är nu (något) lägre än 2009.

Den bästa affären jag gjorde var istället den tråkigaste. En svensk indexfond. Tack vara den fick jag del av framgångar för H&M, Atlas Copco, Assa Abloy för att inte tala om alla de svenska bankerna. Det är svårt att komma ifrån att billiga indexfonder är svåra att slå. Med återinvesterad utdelning (fonden hade utdelning fram till 2012 då skattereglerna ändrades) så snittar Avanza Zero-andelarna jag köpte +13% per år. Det är bra.

Totalt innehav nyårsafton 2009

Aktier

AktieAntalUtdelningar under åretFörändring
Jeeves200300 kronor0%
Lundin Mining12 000
Nordea12 000868,92 kronor-54%
Sandvik11 3003 150 kronor+58%
Sectra400-100%
Totalt4 319 kronor
Skatt-1 296 kronor
Utdelningar efter skatt3 023 kronor
1 Fler aktier än året innan.

Fonder

FondAndelarPrisförändring
Avanza Zero526+13%(mellan inköp och slutet på året)

Obligationer

ObligationAntal"Utdelningar" under åretMotsvarande ränta
Premieobligation 2007:120800 kronor5,7%

Utdelningar jämfört med tidigare år

Eftersom jag inte ökade så mycket 2008 så växte inte heller utdelningarna 2009. Alla affärer gjorde jag efter att utdelningar avskilts och kombinerat med att Sectra blev av med sin viktigaste partner (hade varit ett fantastiskt tillfälle att öka i Sectra sett i efterhand) och finanskrisen så var det bara Sandvik som räddade situationen. Och mina tursamma premieobligationer.

Det var en nyttig läxa. Det kommer det finnas tillfällen då utdelningarna minskar. Företag får problem, branscher får problem, länder får problem. Utdelningar ökar dessutom inte mycket om man inte fortsätter investera. I snitt så ska man nog inte räkna på att ett företag med 3% direktavkastning (utdelning) kan öka den med mer än 3-5% per år. Max.

edit: 2010 finns nu att läsa.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare