Bästa och sämsta banken

Svenskt kvalitetsindex har återigen publicerat statistik för vad folk säger om sina banker. Jag brukade vara en del av deras panel men tröttnade till sist på det så nu ringer de inte längre. Däremot verkar andra personer säga ungefär samma sak som jag.

Bäst bank ...

... för sparande

"Spar"-bank är den kategori jag bryr mig mest om. Tyvärr verkar de bara publicera data för de fyra storbankerna samt Skandiabanken och Avanza. Av de sex så sticker Handelsbanken och Avanza ut på ett positivt sätt och hade Nordnet varit med så hade de nog också varit där. Jag vet inte varför Nordnet saknas. Måste de betala för att vara med eller är de för små?
!
Nordnet?

Dåliga banker enligt kunderna är då Swedbank (sämst), Nordea (inte längre sämst!), SEB och Skandiabanken, men det är väldigt jämnt mellan dem. Jag hoppas de alla bättrar sig.

Källa: Svenskt Kvalitetsindex bankundersökning.

... för lån och sånt

Sedan har de frågat om lån för bostad, lån för annat och hur det är att vara företagskund. Det är kategorier som inte intresserar mig så mycket. Handelsbanken är ofta med i toppen på listorna även om nischbanker som Ikanobanken och SBAB toppar dem. När det gäller bostadslån får gärna banker göra folk arga med höga räntor för mig. Allt för att bostadsmarknaden ska lugna ner sig.

Försäkringsmäklare :-(

En kategori som jag brinner lite extra för är försäkringsmäklare. Ett yrke som kanske inte borde finnas. Det är företag och personer som "hjälper" andra företag och andra personer att placera pensionspengar. Det finns säkert individer som gör sitt bästa men de sitter i en sits där deras lön och jobb beror på att ge dåliga råd. De får en del av fondavgifterna för de fonder de säljer och därför finns det sällan några lågavgiftsfonder i deras utbud och frestelsen att föreslå något som ger mer pengar måste vara stark.

Tyvärr så är försäkringsmäklarnas kunder i allmänhet rätt nöjda vilket till stor del beror på att de inte inser att de blir lurade. Det är inte heller säkert att de någonsin kommer inse det. Sämst är i alla fall Max Matthiessen, det företag som öppnade ögonen på mig och gjorde mig medveten om hur trasig branschen är. Tydligen är jag inte den enda som blivit bränd av dem, även om de är sist bara med en liten marginal uppåt.

Källa: Svenskt Kvalitetsindex försäkringsundersökning.

Kommentarer

  1. Hey Daniel!

    Jag vill passa på att önska dig en riktigt god jul och ett gott nytt år! Du verkar besitta mycket kunskap, rätt djup faktiskt, om aktier och börsen. Jag kan lära mig mycket av dig! God Jul till dig och din familj, vi följs åt under 2016 också!

    SvaraRadera
  2. God jul till er också!

    Och jag hoppas du inte verkligen tror att jag har djup kunskap om aktier och börsen för allt jag tror ingen verkligen har det och i synnerhet inte jag. Men låt 2016 ge oss det vi vill ha av börsen. Rusning i förhoppnings/chansaktierna, rekordlåga värderingar och skyhöga utdelningar i de långsiktiga aktierna!

    /Daniel

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare