Min lyx

Jag har aldrig spenderat mycket pengar jämfört med andra men idag i duschen funderade jag på vad jag skulle kunna dra in på om jag behövde pengarna (var ska man annars fundera?).

Linser. Jag använder kontaktlinser av dags-varianten och de kostar cirka 10 kronor per dag. Både månadslinser och inga linser alls är billigare. Jag hade månadslinser för länge sedan men upptäckte att göra rent linser när man är som tröttast och som mest sugen på att krypa under täcket var tråkigt.

Prylar, elektronik. Det finns helt klart saker jag köpt jag skulle klara mig utan, må det vara en städrobot eller en tv-spelskonsoll. Dessutom skulle jag kunna använda billigare datorer och telefoner. Det är lite svårt att bedöma hur mycket det skulle spara för kostnaderna kommer så stötvis. Över lång tid verkar jag lägga lite över 1 000 kronor i månaden i snitt på prylar och elektronik, och det skulle antagligen gå att minska.

Resor och hotell. Det här har varit den stora posten de senaste åren. Kronan har rasat och jag har noga undvikit de billigare hotellen efter några mindre trevliga upplevelser. Jag har dessutom rastat mig själv i dyra städer snarare än billiga(re) turistorter. Utslaget per månad så tror jag det här kostat 2-3 000 kronor per månad de senaste åren.

Uteluncher. Jag äter nästan alltid lunch ute och det är ingen tvekan om att det är dyrt (och inte har det blivit billigare). För mig är det här en social sak mer än föda. När jag kommer ut från kontoret och sätter mig med kollegor som utanför kontoret förvandlas till vänner så får jag en välbehövlig dos avslappning (och antagligen en överdos salt). Totalt ligger det här på cirka 2 000 kronor i månaden. Det är mycket pengar.

Spel, och då menar jag hasardspel, inte fotboll eller Fallout 4. Jag spelar egentligen inte men jag har en stående lottorad för känslan att jag vilken vecka som helst skulle kunna vinna 100 miljoner kronor. Det kommer naturligtvis inte hända så det är inte pengarna jag är ute efter utan känslan att det skulle kunna hända. Det här är några tior i månaden och skulle naturligtvis kunna sparas.

Så vill jag spara in på något? Det är en bra fråga och jag tror inte det. Trots allt så har jag råd att både spara/investera och spendera och jag räknar trots allt inte dagarna till att mitt investeringskapital är stort nog. Men jag skulle kunna spara in på allt ovan och då plötsligt ha 3-6 000 mer per månad att lägga undan.

En annan sak att tänka på är att besparingar i de dyra sakerna ger så mycket mer än att spara i de billigare sakerna. Att spara på allt har säkert sina effekter, men det är genom att spara på det dyra, som boende, lån (fast de är billiga just nu), hotell, resor med mera, som man får stora effekter.

Uppmärksamma läsare noterar säkert att jag inte skrev "bil" ovan. Att inte äga en bil är antagligen mitt bästa beslut rent ekonomiskt. Trots hyrbilar ett par gånger om året så är mina bilkostnader inte många hundralappar per månad.

Undrar vad jag glömde här?

Kommentarer

  1. du har inte berört abonnemang här, tex el, tidningar, streaming/kabelpaket, internetanslutningar, tele&mobil och annat. Det brukar kunna finnas ungefär lika bra alternativ som kostar mindre än det man redan har.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant, en del av de sakerna kan kosta pengar men ganska lite för mig. Jag har aldrig tyckt om att skriva upp eller låsa mig för något. Jag skrev om hur jag löser mobilen här: http://danielinvesterar.blogspot.se/2015/08/hur-mycket-kostar-din-mobiltelefon-med.html

      Skulle kunna dumpa TV:n för att spara på licensavgiften men det vill jag inte.

      Internet är dyrare än jag skulle vilja, för att de drog in fiber (dyrt) och klippte kablarna för det billiga nätet. Jättesmart. Borde nog nämnt den för det är flera hundra i månaden.

      Radera
  2. Själv kunde jag känna igen mig i detta. Jag har inte tagit bort den "lyxen" dock minskat på elektronik och sedan hittat billigare alternativ för mina linser då det idag går att jämföra priser på internet. Uteluncher har jag minskat en del på senaste tiden dock!

    Har du något klart mål om hur mycket du ska ha i årlig utdelning innan du känner dig fri?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, fortfarande inte kommit fram till någon siffra. Den är en bit bort men om det är 150000 (knappast) eller 250000 (kanske) eller 400000 (borde funka) vet jag inte.

      Bra tips att kolla linspriser. Jag gjorde det för länge sedan men sedan dess har jag bara fortsatt med samma. De (Lensway) kanske inte alls är billiga längre.

      Radera
    2. Om du reser till Thailand kan jag rekommendera att köpa linser där. Brukar göra det åt en kompis när jag är där. Tack för en bra blogg!

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare