Mina anställda

Jag har inget företag och är ingen arbetsgivare men jag äger aktier så jag äger delar av företag och de företagen har anställda. Jag blev nyfiken på hur många anställda jag har indirekt (bortser från fonder för annars blir det så mycket jobb).

Sandvik: 47 000 anställda, jag äger 1,99 miljondelar av företaget så det blir 0,0937 anställda. Om vi antar att en anställd väger 70 kg så har jag 6,56 kg människa anställd i Sandvik. Ett huvud väger knappt 5 kg så jag vill tro att jag har en hjärna anställd. Skulle ju vara pinsamt om det visar sig vara bakdelen av en person.

Nordea: 29 400 anställda och jag äger 0,49 miljondelar av företaget. 0,015 anställd och 1 kg. Kanske en hand med lite arm till?

NCC: 18 000 anställda och jag äger 10,9 miljondelar av företaget. Nu börjar det likna något. 0,195 anställd, eller 13 kg. Borde räcka till ett högerben i alla fall?

Johnson & Johnson: 126 500 anställda och jag äger 0,325 miljondelar av företaget. 0,041 anställd och 2,9 kg. En liten del av det andra benet? Vänster fot och underben?

TeliaSonera: 24 951 anställda och jag äger 6,8 miljondelar av företaget. Så 0,17 anställd och 12 kg. Resten av vänsterbenet och kanske lite bål också.

Fortsätter jag såhär så kommer jag upp i:

0,69 anställda
48,5 kg

Äh, jag kan inte ens sätta ihop en hel person. Investmentbolag som Investor (76 anställda som jonglerar siffror och utdelningar på dagarna) drar ner.

Det förvånade mig faktiskt att det inte var mer men jag misstänker att det är många underleverantörer numera som står för de anställda. Till exempel Coca Cola har 129 000 anställda, men räknar man in alla "partners" så är det 700 000 personer. En viss skillnad.

Kommentarer

  1. Typisk dag för en utdelningsinvesterare som vill ha något att räkna på innan nya pengar landar på kontot som kan placeras i fler bolag.

    Allt gott
    /DanielWikstrom

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns så många siffror! Min tanke var faktiskt att konstatera att jag hade en egen anställd men så var det ju inte. Tydligen behövs mycket större investeringar för det.

      Radera
  2. Rolig räkning i antalet anställda!

    Trevlig helg!
    /Rikedom

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Ja, jag tycker om att översätta aktieantal och kronor till någon form av verksamhet. Jag vill inte glömma att det finns anställda och produkter bakom mina aktier och att det viktiga på lång sikt är att de fungerar.

      Radera
  3. Det här var ett av de roligaste inläggen jag läst. Jag älskar det.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare