Skattejusterat resultat för 2015 - uff uff uff

Jag skrev om mitt rätt medelmåttiga (eller dåliga) resultat på mitt sparande och mina investeringar under 2015. Jag är inte jättebekymrad för jag tror att de kan göra bättre andra år, men jag insåg att jag inte tagit hänsyn till skatterna så det här blir en bilaga till det inlägget. Gillar du inte siffror och att läsa ordet "skatt" om och om igen så stäng din browserflik nu.

Fondskatt

Sedan 2012 så räknas 0,4% av fondvärdet som en "låtsasvinst" (schablonintäkt) som man sedan skattar 30% på. Som jag skrev senast så är ungefär halva min portfölj fonder och halva aktier, så det blir en del. Tanken med den här skatten är att kompensera för att fonden inte behöver betala någon reavinstskatt när de säljer och köper aktier vilket man måste göra om man handlar själv. Jag är lite osäker på om den även gäller för fonder i kapitalförsäkringar (eller pensionsförsäkringar) men jag har inga sådana så det spelar ingen roll för mig. edit: z2036 klargör i en kommentar att man inte betalar fondskatt om man redan betalat KF/ISK-skatt eller har en pensionsförsäkring.

ISK-skatt

Allt på ett investeringssparkonto (och kapitalförsäkring) har också en "låtsasvinst" (schablonintäkt) och för 2015 så var den 0,9%. Den skattar man också 30% på. Så fonder i en ISK får en låtsasvinst på 1,2% av värdet oavsett hur dåligt det går. När saker inte går upp så blir det som en modern förmögenhetsskatt, oavsett hur förmögen man är.

Reavinster

Vinster på försäljning av aktier och fonder utanför ISK/KF skattar man 30% av direkt. Jag sålde mina sista aktiva fonder och även om de inte gått lysande så var de såpass gamla att de hade gått upp en hel del i värde så jag får betala en massa skatt på försäljningen. Det är synd, men det ska löna sig i längden i de flesta scenarior jag testat.

Utdelningar

Utdelningar på aktier utanför ISK/KF räknas som en reavinst så även där blir det 30%. De flesta av mina utdelningar är i ISK men inte allt.

Jag hoppas det var alla skatter jag behöver tänka på.

Resultat efter skatt

Indexfonder etablerade marknader

Före skatt +4,6%, men jag måste också skatta i snitt 0,4% 0,3% av innehavet så ny siffra +4,2% +4,3%

Aktiva aktiefonder etablerade marknader

Före skatt +12,3% för 2015 men nu fick jag skatta för ett decennium av stundtals uppgångar så totalt under 2015 blir det -5,1%. Yay. (Det är den ironiska formen av "Yay").

Svenska utdelningsaktier

För aktier slipper man åtminstone fondskatten, men de började på endast +2,3% vilket efter skatt (ISK alternativt 30% på utdelningar) blir +2,0%

Amerikanska utdelningsaktier

Mina USA-aktier låg på +2,5% före skatt. Nu köptes de under året så jag behöver inte betala ett helt års ISK-skatt för dem men det blir ändå ungefär 0,2% så de hamnar på +2,3%. Jag har redan betalat en del källskatt som borde gå att kvitta bort mot annan skatt (för att undvika dubbelbeskattning).

Fastighetsfonder

Det var +16,5% men efter ISK-skatt och fondskatt så hamnar det på +16,1% +16,2%.

Chansfonder

Redan innan skatt så var det här -4,5%. Efter skatt... -4,8% -4,7%

Chansaktier

För mina gruvaktier är det faktiskt ingen skatt (förrän jag säljer med vinst eller får utdelning) så de -38,0% fortsätter vara -38,0%

Jag har haft roligare genomgångar. Det känns synd att betala skatt när det går så mediokert även om jag rent intellektuellt vet att det kompenseras när det går uppåt igen. Förutom att det sänker avkastningssiffror så måste man få ihop kontanter att betala skatten med och det innebär mindre inköp. Totalt ligger det fortfarande på plus, men nu är det i storleksordningen 1%. Återigen Yay. Jaja, med börsnedgången nu så kanske det går att hitta något som blir långsiktigt bra för allt det här hamnar om lång sikt.

Ska försöka att inte nämna skatt på ett tag nu. Nu gå och kolla på kattbilder så blir du lite gladare.

Kommentarer

  1. Ja, det gäller att ha koll på skatten så att man har rätt värdepapper i rätt sparform.

    Angående fondskatten så slipper du den i schablonbeskattade sparformer som ISK/KF samt pensionsförsäkringar (även TJP).

    Jag personligen tycker det är ganska bekvämt med försäkringssparande då skatten dras automatiskt och det är nettoresultat som redovisas samt att man sannolikt får tillbaka all utländsk källskatt på utdelningar.

    Tack för en bra blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för påpekandet om fondskatt och ISK. Jag försökte hitta information igår och inser nu att jag missförstod en sak jag läste på Skatteverkets sidor. Det gör ca +0.1% skillnad så den goda nyheten tar jag gärna emot. :-)

      Jag får erkänna att jag är lite anti mot försäkringsväsendet rent generellt efter att ha blivit bränd av försäkringsmäklare och för att det känns som att man försöker utnyttja systemet vilket betyder att systemet kanske en gång förändras och äter upp en.

      Utländsk kapitalskatt är ju den uppenbara fördelen men jag kommer betala så mycket kapitalskatt för mina ISKar att jag tror det blir ok ändå.

      Sedan har jag förstått det som att man får tillbaka källskatt i en Kapitalförsäkring för att försäkringsförvaltaren har annan skatt att kvitta det mot. Är man garanterad att det alltid kommer att finnas eller håller man bara tummarna? Nej, kapitalförsäkring känns fortfarande rätt obehagligt

      Tack för en bra blogg själv! Dina småportföljer inspirerar lite, men jag ska nog hålla mig till en stor. Eller...

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare