Spontanköp i Atlas Copco B

Jag vet inte varför jag gör såhär. Meningen är att jag ska vara rationell, förnuftig och logisk, men istället låter jag mig kontrolleras av tillfälliga rörelser och mönster. Om man följer börsen så vet man att den fortsätter i stadig mak neråt, och som vi alla vet, ett pris kan minska med 2% om dagen i oändlighet så det finns ingen garanti för att det slutar. Inte för att jag lyssnar på det örat.

Så med en stark känsla av att nu borde vara ett bra tillfälle att köpa något, och med 30 minuter kvar innan börsen stängde för dagen så läste jag snabbt igenom listan på aktier som jag vid något tillfälle funderat på. Tittade på nyckeltal, funderade på vad jag hört, undersökte hur mycket priset förändrats och försökte gissa på vilken aktie, om någon, som blivit onödigt billigt. I bakhuvudet hade jag också att Atlas Copco delar upp sin utdelning på två tillfällen, en mycket aktieägarvänlig sak, och kanske blev det den enkla detaljen som avgjorde att jag la in en köporder. Länge trodde jag inte den gått igenom då priset gick upp sista sekunderna, men efter att jag värmt lite tevatten stod det klart.

Jag är nu ägare till 150 aktier i Atlas Copco. Priset efter courtage blev 173,16 kronor styck. Vinsten 2014 var 10 kronor per aktie och 6 kronor av det delades ut direkt och 5 kronor i en extrautdelning. Om vi antar att utdelningen fortsätter vara 6 kronor så ger det här 900 kronor i utdelning per år, vilket får bli en utelunch i månaden, utom under semestern.

Atlas Copco är ett svenskt globalt verkstadsbolag som gör maskiner av alla möjliga slag som ska användas i industrin för att tillverka prylar. Läsare av bloggen vet att jag många gånger nämnt att jag har för mycket svensk industri (via aktier och Avanza Zero) och söker efter andra bolagstyper, så varför.... Varför... Tja, priset. Verkstadsföretagen blir allt billigare och även om det kommer vara knöligt närmaste tiden så inbillar jag mig att det är ett ok pris. Ska bli intressant att läsa det jag just skrev om ett antal år när jag vet facit.

Reservkassan är nu väldigt liten och de närmaste lönerna kommer gå åt till att betala skatt så fortsätter det ner mer blir det svårt att dra nytta av det. Om jag nu inte köper symboliska enstaka aktier.

För övrigt var det stor prisskillnad mellan Atlas Copco A (183 kronor) och Atlas Copco B (173 kronor). A-aktien ger fler röster men jag är bara ute efter företagets framsteg så det blev B-aktien.

Är jag den enda som slänger pengar på en fallande börs? Och är inte Johnson & Johnson billiga nu när de är under 100 dollar per aktie? :-)

Kommentarer

  1. Atlas är ett fint bolag som jag själv funderat på att öka i de senaste dagarna, men jag avvaktar ett litet tag till.

    Angående JNJ så köpte jag ett fåtal aktier kring $97 relativt nyligen. Bolaget är av otrolig hög kvalitet, och sådant innebär att aktien sällan är på rea :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En sak jag har märkt med Johnson och Johnson är att när priset i dollar sjunker så är ofta dollarn dyrare än förut, och när dollarn sjunker så är priset i dollar högt. Det gör att priset i svenska kronor rör sig ännu mindre än priset i dollar och det är ännu svårare att köpa till fyndpris.

      Radera
  2. En fallande marknad är alltid intressant. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket. Och idag verkar det gå upp igen. Det kommer nog svänga fram och tillbaka mycket närmaste halvåret. Om vi sedan är -20% till eller tillbaka på plus...

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare