Ett litet reaköp i Atlas Copco

Rapporten från Atlas Copco blev inte väl emottagen så jag bedömde att priset för aktierna var ok i förra veckan och köpte ytterligare 150 stycken för 174,26 kronor per aktie inklusive courtage. Jag fortsätter därmed att köpa industriaktier fast jag egentligen tycker att jag har nog av dem. Anledningen är att industriaktier (och kanske råvaror) verkar vara de enda företagen som har bra priser, trots prisfallen. Det kommer att vara knöligt några år framöver men jag tror att företagen kommer klara det.

Om utdelningen stannar där den är nu (de aviserade precis en höjning från 6 kronor till 6,30 kronor per aktie) betyder det här en årlig utdelning på 945 kronor. En utelunch till varje månad.

Får se om det blir utrymme för fler köp om börsen fortsätter falla. Just nu slåss CSN, Skatteverket och privata nöjen om min lön.

Kommentarer

  1. Tror som du, har fyllt på med Atlas med jämna mellanrum det sista :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får se om några år om vi gratulerar oss själva eller skakar på huvudet. :-)

      Radera
  2. @Daniel

    Atlas kostar i skrivandets stund 164 kr. Finns det en nedre gräns för ditt köpande? Jag menar fortsätter köpen även vid kurs 124 kr?

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, vem är du och hur läste du utkastet på inlägg som jag skrev imorse? :)

      Allvarligt talat så är det en bra fråga. I det konkreta fallet är nog svaret "nej" av flera skäl. Dels, jag skulle redan ha för många aktier från köpen på väg dit ner, dels skulle antagligen alla former av "krigskassa" vara tömd, och dels skulle jag antingen blivit rädd på vägen om det bara var Atlas Copco och inte en allmän nedgång.

      Inget av det här är ju okänt. Det är vanligt (enligt andra bloggare) att man skjuter av sina reserver för tidigt. Det är också vanligt (enligt andra? bloggare) att man håller sig utanför marknaden för länge. Med andra ord det är vanligt att man köper "för tidigt" och "för sent".

      Det är nästan som att det vore svårt att förutse framtiden. Konstigt.

      Och utkastet kommer nog aldrig publiceras. Jag skriver så många utkast som jag aldrig slutför. Det handlade i alla fall om huruvida halverade börskurser skulle vara konstigt eller inte och var mest svammel.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare