Risken med förvaltade aktier (Avanza, Nordnet, andra banker...)

En sak man sällan tänker på när man handlar med aktier, eller äger aktier, är att man inte har dem i handen. Det här är den sak jag har funderat över - vad händer om Avanza eller Nordnet går i konkurs? Visst känns det osannolikt men se hur det gick med Sven Hagströmers andra bank, HQ Bank. Den är nu borta och vem som fick stå för räkningarna vet jag inte.

Skyddet är i flera nivåer. Först får man skilja på kontanter och värdepapper.

Kontanter

Kontanter i en värdepappersdepå kan vara skyddade av insättningsgarantin på 100 000 euro, men det är inte säkert. De flesta, men inte alla, kunder hos Avanza har det skyddet, medan jag tror alla hos Nordnet har det.

Värdepapper

För värdepapper beror det på var de är förvarade. Om de är registrerade direkt i ditt namn (tänk aktiebrev i ett en bankbox) så är de dina oavsett vad som händer med banken. Om banken däremot förvarar alla aktier i en klump (vilket gäller både Avanza och Nordnet) så gäller det att de separerat dem från sina egna pengar. Annars får man förlita sig på att lagen om investerarskydd (1999:158) som täcker maximalt 250 000 kronor per bank.

Så lagen ger en försäkring på 250 000 kronor. Det är inte mycket alls om man är någonstans halvvägs till ekonomiskt oberoende. Om ekonomiskt oberoende är 3 miljoner eller 10 miljoner vet jag inte men det är absolut inte 250 000 kronor.

Alla seriösa banker separerar investerarnas pengar från bankens pengar, men om vi antar det värsta så skulle en bank i panik kunna blanda ihop allt. Det är en risk.

Kapitalförsäkring

Kapitalförsäkring är ett specialfall här. Eftersom jag inte har någon själv har jag inte grävt speciellt djupt, men det centrala här är att har man aktier i en kapitalförsäkring så äger man inte aktierna. Man har rätt att styra förvaltningen av sin egen kapitalförsäkring, men det är inte dina aktier utan de tillhör formellt försäkringsbolaget. Skulle försäkringsbolaget (alla banker har ett försäkringsbolag som har hand om kapitalförsäkringarna) gå i konkurs så får man inte tillbaka alla pengarna, utan man får istället dela på det som blir över efter att skatter och andra viktiga skulder är betalda.

Utländska aktier

Utländska aktier är ännu ett specialfall. Tar vi Avanza som exempel så är Avanzas amerikanska aktier registrerade som ägda av "Avanza Bank Clients Holdings" hos Merrill Lynch (se Försenad utländsk utdelning hos Avanza). Vad händer då om Merrill Lynch går i konkurs? Eller Avanza? Aktierna står inte i mitt namn så hur ska jag kunna hävda att några av dem är mina? Nu har USA liknande lagar och regler som Sverige så att så länge aktierna är ordentligt separerade från bankernas egna pengar så kommer man (så småningom) få ut dem. Risken är att de inte är ordentligt separerade.

Jag vet inte hur det är med aktier i Norge, Tyskland, Sydafrika, Malaysia eller på andra ställen. Kanske en fråga för Gustav.

Svar från bankerna

Jag ställde lite direkta frågor till både Nordnet och Avanza för att få en känsla för hur seriöst de tar den här risken.

K.B. på Nordnet skrev 2016-03-04:

Vi tillämpar en s.k. separationsrätt - om Nordnet skulle gå i konkurs skulle du fortfarande vara ägare av innehaven på din depå, då de är separerade från våra tillgångar. Värdepapper som är förvarade hos en depåbank (ex. amerikanska värdepapper) ska också tillämpas enligt samma princip. Skulle depåbanken gå i konkurs kan det däremot ta längre tid (månader) tills man kan få ut aktierna - det är konkursförvaltaren av depåbanken som skulle avgöra det här.

Nordiska värdepapper förvaras hos Euroclear i Nordnets namn. Vi skriver, som sagt, enligt lag ifrån dina tillgångar med våra. Dina aktier finns alltså inte med i Nordnets balansräkning. Vid konkurs för Nordnet skulle du alltså fortfarande vara ägare för dina värdepapper. Dessutom har vi insättningsgarantin (gäller likvider på kontot) som skyddar upp till 100 000 EUR.

Du kan läsa mer om säkerheten här: https://www.nordnet.se/footer/tryggt-sparande.html
och senare 2016-03-10:
Enligt mina kollegor ska vår depåbanks konkurs, samtidigt som vi går i konkurs, inte påverka separationsrätten. Dessutom har du något som heter "investerarskyddet". Det innebär att om vi, mot all förmodan, skulle gå i konkurs och att vi, mot all förmodan, inte hållit vår separationsrätt, så går investerarskyddet in och täcker 250 000 SEK av dina värdepapper.

C. på Avanza skrev 2016-03-08:

Dina värdepapper i som du har på aktie- och fondkonto samt investeringssparkonto särredovisas tillsammans med övriga kunders innehav på ett förvaltarkonto hos Euroclear Sweden i Avanzas namn och ditt innehav registreras på din depå. Fonder är i sin tur förvaltarregistrerade hos respektive fondbolag. Optioner registreras hos OM i ditt eget namn. Att värdepappren särredovisas på ett förvaltarkonto innebär att de inte blandas ihop med Avanzas övriga tillgångar. I händelse av en konkurs har du som kund så kallad separationsrätt och alltså rätt att få ut dina värdepapper från konkursboet.
och om utländska aktier:
Ditt innehav är förvaltarregistrerade på ett särskilt konto hos det utländska institutet.
Om det utländska institutet skulle gå i konkurs så är med andra ord de aktier som är förvaltarregistrerade i Avanzas namn avskilda från institutets egna medel precis på samma sätt som i Sverige. 
och 2016-03-10:
I den osannlika händelse att båda instiuteten går i omkull kommer samma sak, som tidigare beskrivet, hända då värdepapprena är avskilda från bankens egna tillgångar oavsett vilken marknadsplats värdepapprena är registrerade på. 

Andra risker

För att skrämmas lite mer. Risker utanför de rent finansiella riskerna, utan inbördes ordning.
  • Du kan förlora kontrollen över ditt konto för att du gör ett misstag eller är offer för ett bedrägeri.
  • Banken kan bli hackad och tappa kontrollen över sina kunders pengar.
  • Bankens datorsystem kan krascha på ett sånt sätt att de glömmer bort vilka aktier som tillhör vilken kund.
  • Staten kan konfiskera alla aktier efter ett val eller revolution.
  • Utländska stater kan konfiskera alla aktier.
  • Utländska stater kan utsättas för sanktioner som gör det omöjligt att få loss pengar.
  • Skatter och lagar kan införas som gör aktierna omöjliga att sälja.
Jag tror inget ovan är speciellt sannolikt men inget är heller omöjligt.

Kommentarer

  1. Redaktionen råkade i sin ungdom ut för en utländsk bankkonkurs. Läskigt, men det slutade med att större delen av pengarna återbördades efter några måttligt söta månader. Banker går i konkurs strax efter att bankens ledning lovat att det inte finns några skäl alls till oro.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant! Vill du berätta mer?

      Ja, "det är inget skäl till oro" betyder väl antingen att det inte är skäl till oro eller att det finns skäl till oro. :-)

      Radera
  2. Hej!

    Jamen tack för det inlägget, nu känns det bättre :)

    Aldrig får man vara riktigt glad.

    Skämt åsido är det precis som du säger, det är därför jag tycker att man ska fördela sina tillgångar på fler än en bank för att sprida sina risker precis som man gör med aktier. Själv lyssnar jag dock inte så bra på mina egna råd utan jag har det mesta investerat på Avanza, men jag håller helt klart med om riskerna ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förbereder mig på att kunna säga "det var ju det jag skrev" oavsett vad som händer. :-)

      Eller seriöst, jag tycker som du, att det kanske inte är helt smart att ha 90% hos Avanza (jag har inte räknat procent exakt men det är för många procent där just nu).

      Nu tror jag inte att Avanza kommer tappa kontrollen över sina kunders aktier, men det är långt ifrån omöjligt.

      Radera
  3. Undrar om det går att ta ut sina aktier som aktiebrev på papper utifall det blir diktatur i Sverige. (SD:s opinionssiffror gör ju att det inte längre verkar omöjligt.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en väldigt bra fråga!

      Bolagsverket skriver på http://www.bolagsverket.se/ff/foretagsformer/aktiebolag/starta/aktier/aktiebok-1.3158 att "Du som är aktieägare kan begära att få ett aktiebrev från företaget."

      Samtidigt verkar EuroClear säga att de har elektronifierat alla aktiebrev. Hos Avanza säger de att alla aktier ligger registrerade hos EuroClear som ägda av Avanza (vilket gör det lätt för Avanza att hantera handel mellan sina kunder) så de kan nog inte hjälpa till. Det verkar som att man är beroende på att Avanza kommer ihåg vem som äger vilken aktie.

      Vill du gräva mer i det så vore det intressant att höra vad du kommer fram till.

      Radera
  4. När man räknar på domedagsscenarion blir jag alltid sugen att köpa en tank med diesel och ställa på gården. I en situation som knäcker Avanza och Sverige så illa att investerarskyddet inte gäller tror jag att det krävs att någonting så pass spektakulärt inträffat att jag inte är bekväm med att ha kontanter.

    Att ha en utländsk aktiedepå skulle även det kunna vara en intressant lösning. Om Sverige kraschar och man tvingas fly bör en tank diesel för att köpa sig härifrån och en aktiedepå i USA för att finansiera ett nytt liv är kanske det bästa?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror dieseltanken blir en väldigt kortvarig lösning. När dina grannar, utan tank, blir tillräckligt hungriga och frusna så struntar de nog i vem som betalade för den.

      Aktier/kontanter i ett annat land skulle inte vara dumt. De flesta länders banker verkar dock inte vilja ha utlänningar bland sina konsumentkunder om de inte bor på orten så jag vet inte hur lätt det är. Eller hur komplicerat det blir att deklarera med tillgångar i andra valutor. Det tål i alla fall att tänkas på.

      Det scenario som jag tror är mest sannolikt är att Avanza (eller NordNet för den delen) råkar ut för någon form av datakorruption så att de inte längre kan säga vem som äger vilka aktier. Det kan vara en medveten attack, dåliga säkerhetsrutiner eller maximal otur, men det är en katastrof som så småningom kommer drabba någon bank i världen.

      Radera
  5. Usch.... fy satan... jag som är nervös inför att investera i aktier utan allt det du skriver. Tror jag rullar ihop mig i en boll och blundar ett tag;)

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sorry. Hoppas det känns bättre när du rullar ut dig själv igen. :-)

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare