Fyllde på med bilar (The Ford Motor Company)

Dagen då Avanza hade gratis handel i USA (de tjänade en del pengar på valutaväxling så det finns ingen anledning att tycka synd om dem) så köpte jag 100 aktier i Ford som ett litet test. I tisdags kväll fyllde jag på med fler för ungefär samma pris, bara 75 öre billigare. Med växling och courtage så betalade jag 105,06 kronor per aktie för 300 aktier.

Min andel av företaget motsvarar tillverkningen av 33% av en personbil per år. Så om 3 år så har "jag" tillverkat en bil! Jag hoppas det inte blir en av alla flakbilar som Ford säljer i USA. Jag hoppas det blir en Ford Focus Electric eftersom jag vill ha fler elbilar.

Utdelningen från en biltillverkare är naturligtvis skakig, och dollarkursen kan rasa, men jag hoppas på en utdelningsökning på cirka 1 460 kronor nästa år. För i år så är det bara ett utbetalningstillfälle kvar så kanske 350 kronor för 2016.

Jag kan inte riktigt bestämma mig om Ford ska in i min vanliga portfölj eller i min chansportfölj. De uppfyller inte alla de kriterier som jag normalt sätter för min vanliga portfölj men de är för stora och framgångsrika för att det ska kännas som en chansning. I-landsproblem...

Kommentarer

  1. Vill höja ett varningens finger för bolag som detta. Inte för att bolaget i sig inte är bra, utan för en möjlig framtida utveckling som gör att investeringen inte blir bra.

    Vissa (säkerligen självutnämnda...) experter pekar på en trend där fler och fler människor börjar köpa elbilar eller vill köpa elbilar (rena elbilar, inga hybrider, mycket onödigt att betala för två olika drivlinor, en fossildriven motor med tillhörande delar innebär stora underhållskostnader över tid, något som saknas när drivlinan i princip endast består av batteri och elmotor) och därför avvaktar med att köpa en bil just nu. Detta riskerar att pressa ner försäljningssiffrorna framför allt för tillverkare av fossilbilar. För att undvika detta satsar biltillverkarna allt mer på att leasa ut bilar, vilket tilltalar dem som går och väntar på den fantastiska elbilen som kommer om "bara något år" (har man ju hört ganska länge nu). Problemet är ju att Chevrolet Bolt, Opel Ampera (samma bil som Chevrolets) och Tesla model 3 faktiskt kommer att släppas inom en två-årsperiod. Dessa tre bilar kommer att vara "billiga" och ha tillräcklig batterikapacitet för att 99 % av alla människor kan ha dessa bilar som enda bil.

    Detta är en potentiell katastrof för tillverkarna av fossilbilar som ungefär på en och samma gång får påtagligt svårt att sälja sina bilar samtidigt som massor av leasingavtal helt plötsligt går ut varpå marknaden översvämmas med gamla fossilbilar som ingen vill ha.

    Ärligt talat, hur kul är det att stå på en bensinmack och söla ner sig och tanka besin/diesel när grannen har en bil som står helt fulladdad i garaget varje morgon och som erbjuder en resa på 25 mil innan det är dags att ladda vid långresor. Laddning upp till 80 % tar endast 30 minuter och vem behöver inte en bensträckare, framför allt barnfamiljer :)

    Att Ford erbjuder bilen Focus eletric är nog inte mycket till tröst då den endast erbjuder 16 mils räckvidd och kostar 380 000 kr jämfört med Opel Ampera som beräknas kosta mindre än 300 000 kr och ger mer än dubbel körsträcka...

    Nåja, jag har med flit vinklat mitt svar för att vara så negativ som möjligt mot din investering. Detta i all välmening för att belysa risken (jag tycker att det är viktigt att lägga fokus (ordvits med tanke på Ford :D) på riskerna med en investering).

    Har du funderat något i dessa banor? Vidare håller ju Tesla på att utveckla självkörande bilar (dagens är inte självkörande, utan enbart assisterande, avsikten är att man som förare i dagens bilar ska vara närvarande och hela tiden redo att ingripa) så att många människor ska kunna dela på ett fåtal bilar. Du kallar på bilen via en app så kommer bilen inom 15 minuter och hämtar dig, trots allt står väl dagens bilar parkerade den mesta tiden och gör liksom ingen nytta. Frågan är hur denna utveckling kommer att påverka försäljningen hos de stora etablerade biltillverkarna?

    Jaja, det blev ett väldigt långt svar, det var inte riktigt meningen, hoppas att du inte tar illa upp :) Har du några kommentarer på detta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. På frågan, "Har du några kommentarer på detta?" så är svaret "ja". Jag började skriva på ett svar men efterhand som det växte så insåg jag att det får bli ett helt blogginlägg. Du har helt klart en hel del poänger i det du skriver.

      Radera
  2. Elbilar fanns redan för många år sedan. Låter som en dröm att köra elbil men problemet är att batterin i dessa bilar idag är för dåliga. Dom är dyra i inköp. Visst kan detta ändras i framtiden. Men finns fortfarande mycket pengar i oljeindustrin som inte vill att elbilar ska bli populära. Jag tror personligen att det kan ta minst 20år innan var och varannan har en elbil om det nu blir populärt. Alternativet kan vara en Ford som är billig i inköp och drar runt 0.4l per mil. Detta alternativ kommer ligga före en elbil många år till. En tanke från mig :D Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas det går snabbare än 20 år, men det är inte alls säkert.

      Radera
  3. Daniel, jag och Anonym hamnar lite off topic nu när vi börjar diskutera elbilar... Jag hoppas att du inte tar illa upp, jag ska låta detta bli sista inlägget om ämnet elbilar om du själv inte tycker att det är intressant, för då diskuterar jag det gärna :)

    Hej Anonym, tack för din kommentar. Mycket riktigt, elbilar har funnits länge, men för så sent som 10 år sedan var batterierna så begränsande att dessa bilar inte kunde konkurrera med fossilbilarna.

    En av sakerna som gör att elbilarna inte blir så bra är att många tillverkare tar en vanlig fossilbil och gör om till elbil vilket medför att mycket batteriutrymme mm försvinner. Biltillverkarna tjänar också sina stora pengar på reservdelar och reparationer, något som nästa uteblir helt med elbilar då (nästan) alla rörliga delar utgår.

    Batterierna har de senaste tio åren har ökat något enormt i kapacitet. Litiumjon har från 1996 till 2006 ökat från 230 Wh/l till 600 Wh/l och har därmed alltså gått förbi vätgasbilar där energiinnehållet per liter ligger på 400 Wh/l. Dagens moderna batterier ligger någonstans under 1000 Wh/l. Utvecklingen har alltså gått fantastiskt snabbt bara de senaste 10 åren, och kapaciteten ökar med 8 % för varje år som går.

    Dyka i inköp är så klart öppet för tolkning. Nissans batterier kostade för 2 år sedan 2900 kr för varje kWh, Teslas kostade då 1600 kr per kWh. Teslas modell med 90 kWh idag har alltså kostnaden 144 000 kr, och ger över 45 mils räckvidd (riktig räckvidd). Att ladda "full tank" kostar väl ca 90 kr.

    Vad gäller myten om att batterierna snabbt tappar i kapacitet. Efter 8500 mil tappar Teslas batterier ca 5 % i kapacitet.

    Elbilen har redan gjort sitt genombrott och faktiska försäljningssiffror i Europa för elfordon under 2015 var över 200 000 stycken. Vid ett besök i Nederländerna i år förstod jag att Sverige ligger påtagligt efter, överallt i staden fanns det laddstolpar och staden var full av elbilar och laddhybrider. Min bedömning är att MINST 30 % av alla taxibilar på flygplatsen var Teslor...

    Till saken hör också att både Norge och Nederländerna planerar att helt förbjuda nyförsäljning av fossilbilar från 2030, vilket endast är 14 år fram i tiden.

    Om du inte har kört elbil tycker jag verkligen att du ska göra det. Tesla låter vem som helst provköra (där personalen åker med i bilen) och hos Nissan kan man låna en elbil i 72 timmar på prov. Även BMW i3 är av intresse att provköra tycker jag. När man väl har kört en elbil blir man lite lätt besviken när man nästa gång åker fossilbil igen. Jag själv skulle inte investera i fossilbilsindustrin i dagsläget.

    Jag kan så klart ha fel, återigen är mitt syfte bara att belysa riskerna med att investera i fossilbilsindustrin (Ford har ingen bra elbil så detta bolag räknar jag som fossilbilstillverkare och ingenting annat). Kanske upphör försäljningen av elbilar helt eller uteblir tills om 20 år, men min gissning (efter att ha kört flertalet elbilar och pratat med många elbilsägare) är att elbilarna tar över redan nu och att om 3-4 år kommer det ut många begagnade bilar till mer lagom priser på marknaden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker inte ni är off-topic alls. En av de viktigaste sakerna när man investerar sina sparpengar är att se teknikförändringar på horisonten och veta att man förberett för det.

      Radera
    2. Hej Daniel. Vilken tur att du gillade mina svar.

      Bilbranschen är i snabb utveckling, och det är svårt att sia om framtiden. Jag är intresserad av vad Tesla gör men kan inte på något sätt peka ut Tesla som en bra investering. Man ska vara medveten om att Elon Musk inte har som idé att tjäna pengar på elbilar och bli den ledande tillverkaren. Jag tycker han är tydlig med att han vill visa att det går att göra bra elbilar och vill driva på denna utveckling (han har ju släppt många/alla patent fria osv).

      Problemet med att många elbilar säljer dåligt är att tillverkarna tagit en fossilbil och gjort om till elbil vilket gör att elbilen ärver många av problemen från fossilbilen. Alternativt är det många som gör elbilarna sjukt fula osv vilket också gör att de säljer dåligt.

      Tesla har byggt sin bil från grunden till att vara elbil, inte gjort några kompromisser, designat den för att få så lågt luftmotstånd som möjligt (resulterar i längre räckvidd) och dessutom gjort bilarna sjukt snygga. Visst lider de av lite kvalitetsproblem men bilarna blir bättre och bättre, mjukvaruuppdateringar sker automatiskt och trådlöst vilket är unikt mig veterligen.

      Jag ser fram emot att läsa ditt kommande inlägg om bilbranschen.

      Se gärna följande sida för lite info om vanliga myter om elbilar:
      http://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/

      Följande länk beskriver hur hela Sverige kan täckas av ett snabbladdarnätverk bestående av 120 stationer, med 5 mil mellan varje station (i Norrland 8 mil mellan laddarna):
      http://teslaclubsweden.se/snsln-1/

      Följande sida har intressanta nyheter om elbilar:
      https://transportevolved.com/

      Vill du får en snabb överblick över kommande elbilar, se följande länk:
      http://cdn.knightlab.com/libs/timeline3/latest/embed/index.html?source=1vTHsSlyxk76TIJ0nvPo6_PYSYBhHx7GhXJoVzBqpbc4&font=Default&lang=en&initial_zoom=2&height=650

      Vad gäller satsningar på elbilar och laddnätverk i Sverige är det många som spekulerar i att staten medvetet är passiva i väntan på att Volvo ska släppa sina elbilar 2019, och att man efter det kommer att storsatsa för att värna om den inhemska industrin.

      Radera
    3. Elbilar subventioneras med 50000 kronor redan. Det är mycket pengar och det enda land jag kommer på som subventionerar elbilar mer är Norge. Trots det är bara någon procent av alla bilar som säljs batteribilar.

      Radera
    4. Intressant karta. Jag ser en del problem, men jag tror inte tätheten är problemet. Det största klagomålet jag hört från de elbilsägare jag känner är att de bra placerade laddstationerna är fulla eller trasiga. Det borde gå att fixa. Det finns redan idag fler laddstationer än folk anar även om de inte alltid är av den optimala typen.

      Och förlåt mig för att inte vara helt imponerad av den där listan på kommande elbilar. De flesta är bara uppgraderade modeller av det slag som alla andra bilar får. Motsvarande sida för ICE-bilar skulle innehålla hundratals eller tusentals bilar per år. :-/

      Jag känner att jag låter negativ, men jag tror verkligen på elbilar. Jag tror bara att det kommer ta mer tid och att det inte kommer löna sig att vara tidigt ute så de som idag är rätt passiva kan fortfarande vinna.

      Jämför med Apple. De var inte först med iPhone på något sätt men de gjorde en riktigt bra produkt precis när marknaden var redo för det. På samma sätt kan t.ex. Volvo släppa den ultimata elbilen även om Tesla eller Nissan fått uppmärksamheten fram till dess.

      Radera
    5. Hej och tack för dina svar. Tanken var inte att du skulle bli imponerad, listan är bara en tydlig sammanställning över kommande bilar, lätt att få en överblick. Som sagt skrivs det mycket om framtiden och kommande bilar från flertalet företag, men inte så många som har så mycket konkret att komma med, då är listan jag länkade till bra.

      Ja, problemet är helt klart att det finns en enda laddare vid laddstationen och att den ofta är trasig, parkeringsplatsen är upptagen av en fossilbil osv... Inlägget jag länkade till är första delen i en serie av inlägg, läs gärna resten också, där hanteras bland annat denna typ av problem.

      Ingen fara, jag uppfattar dig inte som negativ. Det är jag som är alldeles för positiv och din bild av situationen ligger nog närmare verkligheten än min :)

      Radera
  4. Själv undviker jag bilindustrin eftersom tekniska innovationer kommer och går i rasande fart. Jag var själv i färd med att köpa aktier i Tesla, men jag vet att: BMW, Nissan, Volkswagen mfl är på gång med billigare alternativ. Tesla har sin model 3 på gång, men företaget brukar inte kunna möta efterfrågan i tid, och förseningar uppstår. Tesla kommer inom några år förlora sin stjärnstatus. Porsche har redan lanserat sin prototyp för en el-bil. Sedan läste jag i Svenska Dagbladet om denna

    http://www.svd.se/kinas-jattesatsning-ska-doda-tesla

    Jag kommer nog satsa på konsumtion av dagligvaror: kläder, mat mm. framöver, annars hade Tesla varit spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, bilindustrin förändras snabbt just nu. Det är därför jag tänker lite på Ford som en chansaktie även om jag inte bestämt mig än hur jag ska klassificera det.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare