Grön prick med R förklarad

För ett tag sedan såg jag några gröna prickar med R i, i Avanzas avslutslista.

Jag lyckades inte direkt lista ut vad det var men nu har jag hittat svaret:
"Rapporterat avslut

Ett avslut med symbolen innebär att avslutet är ett rapporterat avslut som skett utanför börsen genom att två motparter kommit överens om pris och volym sinsemellan. Sådana affärer kallas för lappningar och det handlar ofta om större poster som inte annars går att omsätta i marknaden utan att väsentligt påverka kursen."

Många visste det säkert redan men det var nytt för mig. Svaret fick man om man klickade på det lilla frågetecknet i övre högra hörnet av screenshotten.

Kommentarer

  1. Även en Fattigbonddräng har upptäckt dessa gröna prickar. Läst förklaringen med har svårt att förstå att 10 aktier (ibland mindre) skulle vara av så stor positionering att det skulle ha en marknadspåverkande inverkan på kursen.
    Det är som vanligt något som Fattigbonddräng inte förstår i aktiernas underbara värld.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har sällan sett en stor aktiepost i samband med R. Undrar hur det kommer sig?

      Radera
    2. Har du kollat i den stora högen affärer som görs vid öppning och stängning? Kanske är de där? Min gissning just nu är att det mest är affärer där mäklaren lyckas matcha säljare och köpare utan att blanda in börsen och då blir det mest småsparare.

      Radera
  2. Jag tyckte också att det var konstigt. Kanske är det för överflyttningar av typen gåva, arv och sånt också?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare