Veckans slumpföretag: Det andra Coca Cola

Det här är en fortsättning på min serie med slumpmässigt utvalda bolag ur Russell 3000-listan, en lista med ungefär de 3000 största noterade bolagen i USA. Den här veckan är det "COKE" som ska få sig en snabb genomgång.

Företagsgruppen bakom varumärket Coca Cola har en intressant struktur. Det stora Coca Cola-bolaget, "The Coca-Cola Company (KO)" äger rättigheterna till alla företagets drycker, men de gör väldigt lite av arbetet för att få dricka till konsumenterna. Istället så låter de andra företag buteljera och transportera flaskor. Ett av dessa andra bolag är "Coca-Cola Bottling Co. Consolidated (COKE)". Jag skulle inte bli förvånad om många oförsiktiga investerare blivit aktieägare hos dem av misstag.

En av företagets ägare är för övrigt det "riktiga" Coca Cola. De äger runt en tredjedel av det här buteljeringsföretaget så de har till en del ett symbiotiskt förhållande.

Affärsmodellen för "COKE" är enkel. Buteljera, transportera och marknadsför Coca Colas produkter så billigt och effektivt som möjligt så att Coca Cola inte byter leverantör. De är ansvariga för att få ut Coca Colas kylskåp och annan lokal marknadsföring. I bästa fall så bra att de tar geografiska områden från andra Coca Cola-distributörer. Det gör att vinsten aldrig blir stor och utdelningen i "COKE" har varit 1 dollar om året per aktie sedan 1994. Stabilt men rätt tråkigt.

Minnesgoda läsare kanske kommer ihåg dramat i Sverige för några decennier sedan när Coca-Cola flyttade buteljeringen mellan olika svenska företag. Det är den stora risken för sådana här bolag. De tar en stor del av risken för en liten del av kakan.

Med en stadig $1-utdelning skulle jag ha gissat på ett aktiepris runt 20 dollar, men priset är fantastiska 140 dollar per aktie efter en makalös uppgång sedan 2014. Den enda anledningen jag hittat är att deras distributionsområden förändrats efter att de bytt med andra bolag.

Vill man bli ägare i det här bolaget så är det första man ska göra att lista ut exakt hur avtalet med "KO" ser ut. Det avtalet kommer nästan i sin helhet bestämma vilka risker och möjligheter "COKE" har.

Nästa bolag på min slumplista är... Stepan Company (SCL). Det ska bli spännande för jag har ingen aning vad det är. Genren är "Package Goods/Cosmetics" så det är antagligen inte en till bank i alla fall.

Kommentarer

  1. Jag skulle nog kunna vara en sån som köper "fel" Coke bolag. ☺

    SvaraRadera
    Svar
    1. 57 ägare hos Avanza. Jag tror inte det är 57 fullt medvetna ägare, men det är bara en gissning.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare