Min portfölj 2016: Årets största prisökningar, årets största prisfall

Det ingår liksom att som en kvällstidning ha en stor rubrik med "årets vinnare" och även om jag har längre perspektiv än ett år så tänker jag hoppa på ändå.

Vad som är vinnare och vad som är förlorare får läsaren räkna ut själv.

Årets största prisökningar

Aktie/fondFörändringSenast handlatKommentar
Lundin Mining+88%2016Efter ett jätteras förra året så kom priset upp igen och sedan lite till. För min del så innebar det att jag sålde detta bolag som saknar utdelning. Jag fick inte del av hela uppgången utan jag sålde när det var upp +52%. Det fick duga.
Sandvik +52% 2013Efter många år av kräftgång på börsen så lossnade det rejält för svenska industribolag i år och speciellt för mitt största innehav, Sandvik. Nu är de här bolagen för dyra för att köpa fler aktier och ISK-skatten blir mycket högre än förra året.
Swedbank Robur Östeuropafond+37%2012Efter många år av pessimism i Östeuropa tycks det lossnat lite under 2016. Det här är ett litet kryddinslag i min portfölj så det gör inte så mycket att det ökat så mycket i pris, men det är skönt att se uppgångar (tills ISK-skatten ska betalas).
Volvo +35% 2013Ytterligare ett bolag som följde med verkstadsindustrin upp i pris. Betydde en rejäl värderingshöjning på min portfölj eftersom det är ett av mina största innehav.
Atlas Copco +27%2016Eftersom jag blev ägare efter en nedgång i början av 2016 så var ökningen för mig hela 50% vilket får mig att känna mig som en riktig trader.

Årets största prisminskningar

Aktie/fondFörändringSenaste inköpKommentar
Hennes & Mauritz-16%2016I år tappade folk förtroende för HMs ständiga uppgång och priset backade rätt rejält. Själv så blev jag ägare när det var som billigast så sedan jag kom in har priset gått upp 4%.
Telia-13%2016Folk har ingen positiv syn på Telia som har krympt rätt mycket sedan äventyren i öst. Det gjorde aktien billigare och jag köpte lite mer och sedan dess har priset gått upp lite.
ICA Gruppen [sic]-10%2016ICA blev billigare i år vilket innebar att jag köpte lite mer av företaget.

Kommentarer

  1. Det ser verkligen ut som om dina vinnare slår dina förlorare med hästlängder. Snyggt jobbat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Industriföretagen, och då speciellt Sandvik, har varit illa omtyckta på börsen i flera år så jag tror det här var en reaktion på att de halkat efter. Men jag är inte säker på att jag tycker om det.

      Samtidigt som jag skrev det här så räknade jag på hur mycket ISK-skatt som ska betalas för varje aktie och det blir plötsligt mycket mer än förut efter en sådan här uppgång.

      Radera
  2. Intressant att se hur sällan du är inne och fyller på i vissa bolag. Jag gillar själv att peta in lite extra här och där även om jag riktar det större krutet på färre bolag periodvis. Hur tänker du kring detta? Är det vanligt att du inte gör ytterligare köp i ett bolag under 2-4 år?

    //Humankapitalisten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer från tiden när aktier var dyra och komplicerade att köpa så man köpte bara i stora klumpar och det har fortsatt så. Då och då tittar jag runt, väljer ett företag, nytt eller gammalt, och köper och då blir det rätt stora inköp.

      Vill du veta mer om hur det blev som det blev så kolla http://danielinvesterar.blogspot.se/2015/05/aterblick-2002-mina-forsta-aktiekop.html (och de följande inläggen).

      Jag har också automatsparande i några fonder som får kompensera för de stötvisa aktieköpen.

      Jag har funderat på att gå ner i courtageklass och därmed inte känna mig så dum när jag gör mindre affärer. Kanske i år.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare