Utdelningsaktier kan vara nästa bubbla

Vad är det jag säger? Bubbla? Av den säkraste sortens aktier som finns? Jag måste vara tokig!

Senaste åren har intresset för "värdeinvestering" och utdelningsaktier exploderat. Det skrivs böcker, startas bloggar och såväl fackpress som kvällspress skriver om möjligheter. Det är alla signaler att fascinationen lämnat förståndet bakom.

Aktier med utdelning är trevliga. De påverkas till exempel mindre av hysteri eftersom utdelningarna baseras på företagets vinst som inte påverkas direkt av humörsvängningar hos spekulanter och investerare.

Nu har något speciellt hänt. Den negativa räntan har pressat förväntningarna på utdelning ner och ju närmare noll våra förväntningar, desto högre skjuter aktiepriserna.

Redan nu har priserna på bolag med låg tillväxt och god utdelning gått upp. Swedbanks fastighetsfond, Robur Realinvest, som kan antas reflektera någon sorts genomsnitt på fastighetsbranschen har gått upp hela 101% på 5 år. På samma tid har ett världsindex gått upp 35%, en tredjedel av utdelningsaktiernas uppgång.

Skulle inflation eller räntechocker leda till höjda förväntningar på utdelning så kan börskurserna på den här sortens aktier helt klart halveras. Det krävs många år av utdelningar att ta igen det.

Om däremot räntorna fortsätter att vara låga och världen stabil så kan istället förväntningarna sjunka ännu mera och skapa ännu mera fallhöjd. Då får man ta på sig fallskärmen och försöka undvika att följa med bubblan hela vägen ner.

Oftast kommer bubblan där man inte är beredd. Det kan vara utdelningsaktier den här gång, efter finansbolag, IT-bolag, blue-chip-bolag, elektronikbolag och vidare hela vägen till tulpanerna.

Kommentarer

  1. Inte kan men är nästa bubbla men jag tror det går längre än utdelningsaktier till aktier i allmänhet. Det är bara att se på P/E värden mot historik etc. för att se att börsen är ovanligt högt värderad drivet av de låga räntorna och "kravet" på avkastning vilket driver in mer kapital från de alternativen. I min bok så är det inte en fråga om det kommer att bli en kraftig justering ner då räntorna går upp igen utan snarare en fråga om när den kommer.

    Med Trump i USA så kan ekonomin antingen gå åt helvete (räntorna måste hållas låga) eller elda på (minskade expert visas driver upp kostnaderna för IT etc. vilket driver på inflation vilket leder till räntehöjningar). Samma sak i EU dock med Grekland (ny finans kris), Frankrike (får vi Le Pen och kan de kontrollera sina finanser) samt Brexit som orosmoln som håller räntan nere längre.

    I slutändan så tror jag fortfarande på att ligga långt i aktier med bolag som är av hög kvalité och rida ut nedgången då den kommer om några år. Jag har dock ökat min kontant andel med ett övre tak på 20% i förväntan att det kommer tidigare än förväntat.

    SvaraRadera
  2. Vet inte om utdelningsaktier är en egen bubbla, men håller med om att det börjar bli en nästan kusligt blind tro på att alla aktier som genererar utdelning per automatik är stabila investeringar.

    SvaraRadera
  3. Hej Daniel.
    Jag har tänkt samma sak ett tag.
    I brist på tillväxt och i lågräntemiljö är stabila utdelningsaktier prima vara.
    Jag tror att det är en övertro på att utdelningsaktier är en bäste aktiestrategien. I själva verket tror jag att hela sektorn är totalt bias av de sjunkande räntorna genom de sista 25 åren.

    Naturligtvis gillar man utdelningar, men nya inköp i min aktieportfölj blir över i cykliska bolag och tillväxt.
    Detta eftersom jag tror på lågräntemiljön försvinner men att det istället kommer riktig vinsttillväxt.
    Mvh
    Pedro

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare