Nordea blev plötsligt ett alternativ till Avanza och Nordnet

Jag är delägare i Nordea så jag önskar bolaget alla framgånger men viktigare hur det går för Nordea är att jag själv inte betalar för mycket när jag köper och säljer aktier. Fram till nu har det funnits två banker som haft bra aktiehandel för privatpersoner. Avanza och Nordnet. Jag använder båda. Jämfört med storbankerna har de haft låga courtage och god tillgång till utländska marknader.

Nordea har hoppat in i gröten genom att sänka sitt courtage från 99 kronor till superlåga 0,06% (dock minst 1 krona). Nu kan man göra affärer med enskilda aktier där utan att banken tar alla pengar.

Nordea säger själva att de gör det här för att få tillbaka kunder som de tappat till nätbankerna, varav jag är en. Jag brukade ha mitt sparande hos Nordea men Nordnet och Avanza var så mycket bättre att jag naturligtvis bytte. Nu ska jag ge Nordea en ny chans.

Starta ett Nordea-konto

Jag är redan kund hos Nordea så för mig innebar det att:
  1. https://nordea.se/
  2. Logga in på privatbanken.
  3. Klicka "Spara och Placera" i överkanten.
  4. "Börja spara" till vänster.
  5. "Sparformer" till vänster.
  6. "Läs mer och öppna" på Investeringssparkonto
  7. Välj fliken "ISK med Värdepapperstjänst Depå"
  8. "Öppna ISK med Värdepapperstjänst Depå"
  9. Läsa lite avtal och kryssa i lite rutor (inklusive rutan om att jag läst om insättningsgaranti i "Allmänna avtal [...]" trots att det inte stod något om insättningsgaranti i just de dokumenten).
  10. "Öppna"
  11. Signera
Sedan beskedet:
Ditt ISK med Värdepapperstjänst Depå har beställts och är under uppläggning. Det tar upp till ett dygn innan ISK med Värdepapperstjänst Depå syns i Internetbanken Privat.

Man kan inte handla direkt från sitt vanliga lönekonto utan man måste, liksom hos andra mäklare, först föra över pengar till ISK-likvidkonto och sedan handla därifrån. Det vore en bra förbättring om det steget kunde automatiseras så att man slipper kontanterna som skvalpar på ISK-kontona. Det har antagligen något att göra med att ISK-insättningar beskattas (ca 0,07% under 2017 om jag minns rätt).

Utbud

Utbudet på aktier verkar gott när jag bara läser på. För fonder så verkar det däremot rätt bedrövligt med 85 Nordeafonder och inget annat (trots prat om externt förvaltade fonder). Den här nya vänliga inställningen är fortfarande ovan så jag hoppas att det förändras.

Jag återkommer när jag testat att köpa något.

Användargränssnitt

Användargränssnittet är lättläst och tydligt (Nordnet kan ta inspiration härifrån). Avanzas grafer har fler funktioner men Nordea har bättre historisk information om företagets nyckeltal med tydliga tabeller för fem år tillbaka. Spontant så verkar det vara en kompetent nätmäklare.

Bevakningslistor / kurslistor

Lite väl många klick för att lägga till saker i en kurslista och popups där man kan välja mellan två olika "SECTRA B" hjälper inte men det finns listor. Ett liknande problem med om man söker på Coca Cola. Det finns många och när inte "stickern" visas är det svårt att veta vilket som är det riktiga bolaget, KO.

Kolumnerna i bevakningslistorna är dagens förändring och nuvarande pris. Det räcker inte jämfört med konkurrenterna.

Jag ser inget om att bevaka priser.

Prestanda

Det mesta är snabbt men det finns en del fördröjningar som de bör göra något åt. Jag tror att de kommer få mycket feedback från de kunder som det här borde leda till.

Återkommer om det här också när jag väl köpt något.

Kommentarer

  1. Ifrågasätter hur länge Nordea kommer klara 0,06% courtage. De har mer eller mindre öppet sagt att det är ett priskrig.

    Jag tycker personligen och rent subjektivt att Nordea är en skräpbank i flera avseenden och mina erfarenheter som tidigare kund var inget vidare. Skulle Handelsbanken komma med ett erbjudande som motsvarar Avanza/Nordnet skulle jag dock allvarligt överväga det då jag trivts bra som kund där.

    SvaraRadera
  2. Jag tror att huruvida man trivs med sin bank kan vara väldigt lokalberoende. Jag hade själv Handelsbanken för länge sedan och var jättenöjd, tills jag flyttade till en ny stad. Efter att ha besökt Handelsbankens kontor i den nya staden tre gånger och vid varje tillfälle varit sjukt besviken över hur de bemötte mig bytte jag bank. (Inte till Nordea).

    Nordea är Nordens största bank, men relativt små i aktiehandlarbranschen (se DI:s siffror i fredags). Med andra ord, de har rejält med resurser, de ser det här lika mycket som betald marknadsföring och kommer att kunna behålla sin nya prismodell över väldigt lång tid. Avanza och Nordnet kan komma att få mycket större problem med detta än man initialt tänker sig. Det här är den tydligaste säljsignalen för aktieägare i Avanza de senaste åtta åren.
    // NL

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är nog det som gör Avanza/Nordnet mest nervöst. Nordea kan leva med minimala marginaler på privatkunders aktiehandel i många år. Det kan inte Avanza och Nordnet göra.

      Men courtaget är bara en faktor. Hade det bara varit courtaget som gällde så hade inte Avanza varit större än Nordnet.

      Radera
  3. Personalen är oerhört viktig för bank-upplevelsen. Hade mycket bra relationer med mina bankirer tills de gick i pension och byttes ut mot nyexaminerade oförskämda och icke-serviceminded ynglingar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Banktjänsteman verkar idag vara ett skitjobb. Varje år så skär bankerna ner och ska spara på personalen. Tänk på det nästa gång du möter en av dem. De är antagligen inte gräddan av sina årskull och många av dem har riktigt dåliga jobb.

      Radera
  4. Är inte intresserad av att bli kund hos Nordea bara för att de just ny sänkt sitt courtage. Undviker storbankerna så mycket jag bara kan. Har gratis courtage hos nordnet då jag inte kommit upp i 80000kr. Sedan kan det bli degiro som erbjuder gratis courtage upp till miljonen på stockholmsbörsen

    SvaraRadera
  5. En av sakerna jag gillar med Nordnet är möjligheten att belåna portföljen. Håller man sig i lågriskspektrumet blir ju räntan 1% på hävstången (som jag gärna lägger vid cirka 15% av portföljvärdet).

    Hos Nordea är belåningsräntan 6,10% (!)


    Om jag kallt räknar med 18% avkastning per år på investerat kapital, så ökar ju hävstången min avkastning med cirka 2,7 procentenheter per år.

    Så om jag inte har något bättre sätt att låna till hävstång är Nordeas erbjudande inte lockande. Kan jag däremot låna annorstädes hamnar saken i ett annat ljus. Men jag belånar ogärna bostaden för att investera på börsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra poäng!

      6,1% låter galet högt i dagens ränteläge. Är det verkligen lån med säkerhet?

      Jag har hållit mig borta från belånade aktier själv. Kanske lägre avkastning men jag sover bättre.

      Radera
    2. Länk till prislistan här:
      https://www.nordea.se/Images/39-13366/Prislista%20vardepappershandel%20nordea%20mars%202016.pdf

      "Tillvalstjänster till Värdepapperstjänst Depå
      Belåning – ränta fn"

      Oklart om det alltså är så att aktierna ställs som säkerhet. Men jag ser inget annat erbjudande om belåning i prislistan.

      Angående belåning och trygghet: eftersom vi är övertygade som att aktier är ett vinnande tillgångsslag så är det rimligt att öka avkastningen med belåning. Här återanvänder jag en kommentar jag skrev i z2036:s forum:

      "Nåväl, idag läste jag lite kring "Kelly bets", vilket handlar om statistiska metoder för att minska risken att förlora alla pengar, och istället maximera vinsten i en följd av bets (vadslagningar), när man har oddsen med sig. Intressant nog skrevs det år 1992 en liten essä där Kelly bets applicerades på amerikanska aktiemarknaden (S&P 500). Man betraktade chans / risk ur ett historiskt perspektiv, applicerade de statistiska metoderna och kom fram till att det optimala för en investerare är att alltid vara fullinvesterad med 17% belåning. Vilket ju är verkar vara exakt vad du landar på med 1.2L. Snyggt!

      http://www.edwardothorp.com/wp-content/uploads/2016/11/TheKellyCriterionAndTheStockMarket.pdf"

      Radera
    3. Alltså 6,1 % är en rejäl jävla ränta. Är det där de har tänkt tjäna in de pengar de förlorar på karussellern...jag menar Courtaget?

      Radera
  6. Det blir spännande att se hur de andra storbankerna reagerar. Det är minst sagt upplagt för ett priskrig som heter duga!
    Mvh
    Bearfighter Investment

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gissar att de kommer vänta och se. Men de borde också märkt av att det tappat investeringsdelen av privatkunderna. Vill de ha tillbaka den gruppen eller har de gett upp?

      Radera
  7. Tycker Nordea ser lockande ut i dagsläget. Blir troligtvis en flytt dit med mina aktier. Tycker Avanza borde reagerat och även de sänkt sina priser men tror själv inte de kommer sänka.

    Med vänlig hälsning Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flytta låter som en överreaktion! Dina aktier kostar ju inget så länge de ligger där de ligger. Däremot så kommer de betalt för att flytta dem och det kommer kosta courtage för dig om du säljer och sedan köper.

      Bättre i så fall att leva med flera banker och handla där det är billigast.

      (min ödmjuka åsikt)

      Radera
    2. Har aktierna på ett ISK konto och de kan man flytta fritt mellan banker :) Flyttade tidigare över från Nordnet till Avanza. Var kostnadsfritt och tog endast några dagar. Kommer dock avvakta en stund och se om Avanza också väljer att sänka priset. Som du skriver vill man handla där det är billigast. Jag undviker dock Degiro då det inte är en svensk bank. Med vänlig hälsning Slimis

      Radera
    3. Jag tolkar Nordeas prislista som att det kostar minst 60 kr att flytta aktier till konkurrent:

      https://www.nordea.se/Images/39-13366/Prislista%20vardepappershandel%20nordea%20mars%202016.pdf

      Delar Daniels åsikt att det är bättre att leva med fler banker.

      Fast det är klart, så snart du ska göra förändringar i portföljen drabbas du av det högre courtaget om du ligger kvar hos Avanza / Nordnet.

      Radera
  8. Har också funderat på Nordea. Är private banking hos Avanza men ännu inte lyckats få superbolånet då de saknar kapital för det. Skulle Nordea lägga med det i sitt paket byter jag på stubben...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur är det med Nordnets lån? Jag har sett folk prata om det som det bästa (på något sätt).

      Radera
    2. Om du redan är rik (har 5 Mkr i tillgångar) så får du ett extremt fördelaktigt bolån hos Nordnet:

      https://www.nordnet.se/tjanster/lan/bolan.html

      Radera
    3. Fast "redan" vid tillgångar på 2,5 Mkr får du 0,99% ränta på bolånet, vilket ju är riktigt bra också.

      Radera
  9. Nu svarar Avanza på Nordeas erbjudande genom att öppna för elektronisk handel med minimicourtage 1 euro i Tyskland samt 4 euro i Belgien, Nederländerna och Portugal.

    Fortfarande 0,25% rörligt courtage, men ett steg i rätt riktning.

    Hos Nordnet kostar det fortfarande minst 99 kr att handla i Belgien, Portugal, Nederländerna (och Frankrike). Då är det rörliga courtaget 0,30% och det krävs telefonorder. Det skulle inte förvåna mig om de följer efter.

    Och därmed tror jag att Degiro kommer få svårt att få fäste på den svenska marknaden. Folk är skeptiska till en utländsk aktör, och det finns inga riktigt unika fördelar (utom möjligtvis gartis courtage på Stockholmsbörsen om du har max 1 miljon i tillgångar och gör max 5 avslut per dag).

    SvaraRadera
  10. Jag är inte särskilt imponerad av Nordea generellt men måste säga att jag tycker att det avtryck som de redan gjort på den här marknaden det uppskattar jag. Vi får se om och i så fall hur Nordnet och Avanza agerar. Om inte annat har de blivit medvetna om att de hela tiden måste vässa sitt erbjudande för att inte bli ifrånsprungna.

    Lite pinsamt måste det också vara att bli slagen på fingrarna av storbanken ;).

    SvaraRadera
  11. Har avanza men öppnade isk hos nordea där jag inte behöver betala en massa courtage när jag köper och säljer. Vinsten stannar hos mig nu till skillnad från när jag småhandlar hos avanza. Ett annat irritationsmoment är att man inte kan byta courtage förrän en månad vilket kan innebära dyra avgifter vid små köp. Nej, jag är nöjd nu hos nordea.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men var du redan kund hos Nordea?

      Jag har fått intrycket att man måste bli kund och betala för Nordeas "Vardagspaket" à 36 kr i månaden för att få handla aktier på deras plattform. Det gör ju erbjudandet långt mindre attraktivt.

      432 kr i året i fast kostnad motsvarar ju courtaget för aktiehandel för cirka 173 000 kr ifall du är småkund hos Nordnet eller Avanza (0,25%).

      Radera
    2. Behövs inget vardagspaket för att handla hos nordea. Håller sakta men säkert på att flytta mina depåer från avanza och nordnet till nordeatt för att de är billigast. Stor skillnad speciellt på first north
      /sportcarl

      Radera
  12. Vi erbjuder alla typer av lån till en reducerad ränta på 3%. Vårt låneprogram är väldigt direkt och flexibelt, eftersom ditt nöjda och ekonomiska framgångar är vårt mål. Om intresserad, för mer info kontakta oss nu via Email: (happyloanlink@outlook.com)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare