Ett liv kostar 7,9 miljoner

För de som sparar för att kunna pensionera sig är den stora frågan, hur mycket måste man spara? Det pratas säkra uttagsnivåer, pensionsnivåer, levnadskostnader och så vidare.

Jag bestämde mig för att fråga Socialstyrelsen vad som är rimligt för en person. De sätter regler för att styra hur mycket staten/kommunerna kan fylla på upp till för de som inte har lön eller sparande att leva på.

Många kan klara sig på mindre än vad Socialstyrelsen räknat med då de behöver lite marginal i sina siffror (men inte för stora, det är skattepengar vi pratar om). För bostadskostnader så valde jag max-beloppet för Malmö. I andra delar av landet kostar det mer eller mindre, och har man tur, eller skicklighet, med bostad så kan det bli billigare.

Å andra sidan finns ingen "lyx" i det här beloppet. Lyx är olika saker för olika personer och kan kosta precis hur mycket som helst. Det som ingår som inte är helt självklart är TV, kläder, skor, telefon, "fritid & lek", samt "barn- och ungdomsförsäkring".

Från nyfödd till 80 kostar ett liv 7,9 miljoner kronor.

Av de 7,9 miljonerna är 4,2 miljoner bostad och 3,7 miljoner levnadskostnader, under antagandet att man lever ensam från att man flyttar ut som 20-åring tills man dör. 1,5 miljoner är innan man flyttar ut så föräldrarna betalar nog det, så säg 6,4 miljoner från 20 till 80.

Skulle man vara sambo i 60 år så sparar man 1,7 miljoner (1,2 miljoner på bostad, 0,5 miljoner på levnadskostnader) per person.

Finansiera 2 barn? Då får man lägga på 1,3 miljoner igen. Per förälder. (Skillnaden mot 1,5 miljoner ovan var för att jag där räknade med att man var det enda barnet, det finns stordriftsfördelar med att ha 2 barn).

Inflation

Alla siffror är i dagens pengar. Om man har pengarna idag så kanske de inte räcker om inflationen blir högre än räntan på sparpengarna. Eller om man lever till 81 istället för 80.

Sammanfattning

Levnadskostnad/årBostadskostnad/årSumma
Barn 0-20 (2 föräldrar, inga syskon)43 00031 00074 000
Ensamlevande 20- 36 00060 00096 000
En person i samboförhållande 20-32 00037 00069 000
En person+ett barn i samboförhållande med två barn75 00053 000128 000

Läs mer

och...

I något framtida inlägg ska jag täkna på hur mycket man måste spara för att kunna få ut 100 000 kronor om året.

Kommentarer

  1. Intressant spaning och research! Detta visar hur mycket man kan spara varje månad om man lever genomsnittligt. Är man istället snål kan man komma billigare undan och där med spara mer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag slogs av att det går att komma undan en bit under bidragsgränserna, men det är rimligt att ha lite marginal och folk som det krisar för kanske inte har tid att leva billigt så igen, rimligt.

      Själv lever jag för betydligt mer pengar utan att slösa. Bara genom att ha semester eller köpa någon pryl.

      Radera
  2. Jag räknar istället på våra faktiska utgifter, att kunna ta ut 3% från kapitalet samt har en del marginal ovh kom fram till att vi (två pers) behöver 10+15 miljoner i kaptital. Länk till inlägget om någon skulle vara intresserad: http://egoninvestor.blogspot.ch/2017/05/tillrackligt-med-pengar-for-att-saga.html

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen helt individuellt. Jag är nu på en nivå där jag skulle kunna klara mig om jag flyttade till något billigt ute på landet och levde på potatis men jag vill ha ett annat liv än så.

      Radera
  3. Kul, det ska jag ta och komma ihåg.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare