En sista dos kläder - nu får det räcka med H&M

Jag har haft svårt under 2017 att hitta intressant företag vars aktier handlas till ett, för mig, rimligt pris. Ett av de få som verkat möjligtvis okej är Hennes & Mauritz så det har blivit några inköp det senaste året. För någon vecka eller två sedan gjorde jag ett köp på 210 aktier för 212,52 kronor styck. Med det så har H&M blivit ett medelstort till stort innehav för mig, och då får det räcka.

Det är fortfarande en bransch jag vet för lite om även om jag lärt mig en del sedan det första inköpet. Det finns en del uppenbara risker som att klädhandeln flyttar till webben och lämnar H&M bakom sig, eller att andra kedjor pressar ut H&M eller att H&M förlorar kontakten med vad folk vill ha och inte kan sälja sina kläder. Eller allt på en gång. Sedan mitt köp har priset sjunkit 5% till så ägarna är uppenbarligen nervösa. Det finns också chanser. Skulle dollarn lämna sin höga nivå till exempel, då kommer H&M kunna sälja billigare eller tjäna mer kronor (euro) per tröja.

Om utdelningen stannar på nuvarande nivå (det finns en klar risk att den sjunker) så betyder det cirka 2 000 kronor mer i utdelning per år. För 2017 är halva utdelningen redan utbetald men det kommer en skvätt till hösten.

Kommentarer

  1. Själv ökade jag också på med en skvätt på 700 st HM aktier.Jag kan egentligen inte klädbranschen jag heller, men om jag skulle ställa det kravet på mig själv så kan jag i stort sätt inte köpa i något bolag alls. Vad jag förstår så är det besvärligare att bedriva E-handel i tillväxtländerna och att HM jobbar hårt med att få upp effektivitet/lönsamhet i de butiker i väst som går dåligt. Lägg där till att HM själv satsar hårt på Online och jag tror inte att de ligger efter längre.
    Ärligt talat så bryr jag mig inte så mycket om valutor. På lång sikt så jämnar det ut sig och bra företag är inte beroende av valutor. Det som är dåligt för HM på kort sikt är förmodligen ett utmärkt köpläge på lång sikt, speciellt valuta, väder och att vinstökningar kommer långsammare än vad marknaden har räknat med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så på extremt kort sikt så verkar H&M vara den bästa aktien på börsen. Kanske ska vänta några år för att dra en slutsats, men yay oss. :-)

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare