6 månader för att slå hela 2016 (utdelning Coca Cola)

Med Coca Colas utdelning för några dagar sedan har jag nu fått mer i utdelning under 2017 än vad som betalades ut under hela 2016. Naturligtvis så kommer de flesta utdelningar på våren så det betyder inte att jag dubblat mina utdelningar men det ser ut att kunna bli en ökning på +40%.

Man kan fråga sig hur det gick till och jag frågar mig själv samma sak. Utdelningsökningarna har varit 2-10% så det är inte förklaringen. Istället är det en bunt nya aktier som gör skillnaden. Jag investerade ovanligt mycket 2016 och under början på 2017 och nu märks det. Bra lön och låga kostnader gav mig den möjligheten, men att bara investera sin lön skalar förstås inte.

Utdelningen från Coca Cola då? Den var 782,87 kronor (8,4625 SEK/USD). Det är 32% mer än för ett år sedan uppdelat på +25% fler aktier, samma valutakurs och +6% utdelning per aktie.

Jag har inte sett några nya siffror på försäljning (dåligt tecken!) så jag antar att det här är vinst från ytterligare 9 971 flaskor, precis som förra gången.

Kommentarer

  1. Vilken skön känsla! Jag har hittills i år fått in ungefär två tredjedelar av den totala utdelningen 2016. Vi får se hur mycket det blir för resten av året.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas på att du också är nöjd med hur det ser ut!

      Radera
  2. Snyggt och stort grattis! Utdelningstillväxt, återinvestering och investering från lönen gör mycket på både kort och lång sikt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Mest på lång sikt, men jag tror jag kan ha en täckning på runt 40-50% av mina utgifter med utdelningar nästa år. Kanske kan bli 60% året efter?

      Radera
  3. Bra jobbat!!
    Ligger själv på ca 80% hittills så jag är nöjd.
    Målet är utdelningstillväxt på ca 10%/år.
    Ha en trevlig helg!!
    Med vänlig hälsning Jojje

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! En utdelningstillväxt (i snitt) på 10% per år med sparande och återinvestering borde vara möjligt!

      Radera
  4. Är lite kluven till Coca-Cola. Aktien är defensiv och dryck lär fortsättningsvis säljas. Samtidigt är de redan etablerade globalt, även i de fattigaste länder, och tillväxtmöjligheterna är sämre i framtiden.

    Övervägde att öka lite nu i sommar när dollar har sjunkit tillbaka men vill nog ha mer riskpremie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ingen spännande aktie och man får helt klart betala för att det är Coca Cola. Jag tror inte jag kommer öka mer i det på ett bra tag nu.

      Tittade på McDonalds häromdagen men de är ännu värre. Svårt att växa men ändå väldigt hög värdering. Lite tråkigt.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare