Något att dricka i sommarvärmen (köpt Coca Cola)

Coca Cola var den första amerikanska aktie jag köpte och det är nu ungefär två år sedan. Sedan dess har börshumöret gått både upp och ner, inte minst för The Coca Cola Company. De drogs inte direkt med upp i börsyran 2016, men det är också få företagsaktier som är så defensiva som Coca Cola. De har försäljning överallt och kan egentligen inte växa mer på sitt starkaste område, men de kommer antagligen inte heller krympa. Så det blir som ett något riskabelt bankkonto med lite bättre ränta av det hela.

Jag valde Coca Cola för det här inköpet för att innehavet var mindre än en del andra jag har och för att dollarfallet har gjort aktien mer prisvärd även om man fortfarande får betala mycket för varje vinstkrona. Nu kostade det 370 kronor per aktie och så sent som för någon månad sedan så var priset och sniffade på 400 kronor. Mer exakt så betalade jag 370,58 styck för mina 100 nya aktier.

En annan anledning till att jag valde Coca Cola är för att jag tycker hela börsen är högt värderad och då tror jag Coca Cola har ett bättre skydd nedåt än andra aktier. Folk har inga förhoppningar på tillväxt så de blir inte heller besvikna när tillväxten inte kommer. Notera, det här är hemmasnickrade teorier och antagligen inte vattentäta.

För mina utdelningar betyder det här, om utdelningen inte sänks och dollarn inte sjunker mer, cirka 1 200 kronor mer per år. Det räcker till mat i en månad. Tack Coca Cola. Jag har inga planer på att öka mer i det här bolaget på många år så andra företag får stå för andra månader.

Kommentarer

  1. Man tycker ju att läsk borde vara en "lyxvara" men det verkar som att Coca-Cola säljer lika konjunkturokänsligt som tamponger och rakhyvlar. Bra stabil aktie alltså.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle inte förvåna mig om det till och med är något som säljer mer när folk har det tufft. I alla fall får man den känslan när man ser Lyxfällan.

      Radera
  2. Jag köpte också fler Coca Cola-aktier för ett tag sedan. Precis som du skriver så känns det som ett stabilt köp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då hoppas jag för båda av oss att det långsamt klättrar åt rätt håll!

      Radera
  3. I fattiga länder säljer ju Coca Cola bättre än vatten. Det vet man är rent medans vattnet på flaska eller kran är av tvivelaktig kvalitet. Coca Cola i nappflaskan, I shit you not... oerhört bekymmersamt för folkhälsan men "bra" för Coca Cola.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det verkar svårt att sälja något som folk tycker om utan att det missbrukas. Sedan hoppas jag att företaget får till några nya succéer som inte är Coca Cola eller socker.

      Radera
  4. Hej Danne!
    Hoppas du har en härlig sommar! Jag vill bara informera att min nya bloggadress är mot6miljoner.se.

    Den gamla 6mille.mot6miljoner.se är numera inaktuell!

    Spara hårt! Vi hörs!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsammma! Jag har uppdaterat adressen i länklistan.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare