Alla dessa kemikalier ger mig pengar (utdelning Dow)

Mitt mest etiskt problematiska innehav är Dow Chemicals och jag har diskuterat det i ett par inlägg tidigare (till exempel här och här). Eftersom inte bolaget slagits ihop och delats än så får jag fortfarande en del av vinsten från de delar jag inte tycker om och sent i juli kom 935,31 kronor från 250 aktier (46 cent per aktie; 8,133 SEK/USD).

Dow har också meddelat utdelningen för nästa gång och den blir samma som vanligt. Med det så blir det 8 kvartalsutdelningar i rad med samma belopp och utdelningen för 2017 blir exakt samma som för 2016. Jag har inte haft aktierna ett år än så jag kan inte jämföra min personliga utdelning med för ett år sedan men jämfört med i maj så var det +53% (+67% fler aktier, -8% lägre dollarkurs).

Sedan så försvann temporärt 140 kronor i källskatt men jag räknar med att kvitta den mot den svenska ISK-skatt jag redan betalar på innehavet. En uppsättning skatter får vara nog.

Annars i juli så fortsatte priserna på mina aktier sjunka men inte tillräckligt mycket för att jag skulle börja köpa brett. Jag har flera innehav som tappat runt 10% eller mer och än så länge kan jag hantera det på ett bra sätt men det vore trevligt med någon aktie som gick åt andra hållet. En tröstaktie liksom.

Kommentarer

  1. DOW är näst eller tredje största kemiföretaget (beroende på hur man räknar volym eller värde) och det som forskar mest. Som investering är det idag bra. De säljer väldigt många olika kemikalier - diversifiering är bra ! Sen så kan konkurrenssituationen ändras vilket de historiskt har hanterat bra, men ändå. De tjänar pengar, delar ut kvartalsvis... det är och förblir trevligt.
    Men bolaget fortsätter göra etiskt tveksamma saker. Men de flesta felen har mindre att göra med DOW och mer med användarna. Dioxin är farligt, Bhopal var riktigt illa är väl lärdomar att dra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Insiktsfull kommentar! Du har bra koll på dem.

      Radera
  2. Hej!

    Saknar dina annars så frekventa inlägg. Har du semester eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du slår huvudet på spiken! Jag hoppas du har en bra sommar själv!

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare