Ett kroppsslag följd av en uppercut

Jag skrev två saker idag. Se även "Sveriges sämsta fond".

Två gigantiska börssmällar träffade min portfölj förra veckan. Själv var jag upptagen med jul och allt annat som händer i december så jag märkte det knappt förrän jag skulle uppdatera veckans börskurser. -10,4% i NCC på en vecka. -12,1% i Hennes & Mauritz på en vecka.

H&M utvecklar sig stadigt mot att bli den sämsta affären jag gjort. Affären är inte där än och det har bara gått 18 månader men den är på god väg. Trots det har jag inga tankar på att sälja. Samma argument som jag hade för att köpa aktien håller fortfarande även om det vore trevligare om bolaget hade några positiva överraskningar.

H&M-aktien rasade på börsen efter att ha varnat om kraftigt (-5%) sjunkande försäljning utan att ha någon acceptabel förklaring. Det är helt klart oroväckande. NCC rasade efter att ha skrivit upp risken på sina projekt och därmed skrivit ner värdet på dem. Det är mycket mindre oroande. Kanske har de tagit projekten för billigt, men det kommer nya projekt.

Jag skrev i mitt förra inlägg att jag hade för lite fastigheter och för mycket andra företag i min portfölj. Jag har inte kollat men jag tror att jag hade kommit till en annan slutsats idag. Nästa köp lär inte bli fastigheter.

Uppgångar då? +2,9% på Coca Cola och jag undrar om det är något som kan påverkas av att många associerar jul med Coca Colas reklam. Går KO alltid upp runt jul jämfört med andra företag? Något för någon annan att undersöka.

Tack vare att jag trots allt är rätt väldiversifierad på företagsnivå (inte på branschnivå riktigt än) så hamnade jag ändå nära nollan på det hela taget. Det gör det lättare att ta slagen.

Kommentarer

  1. HM verkar helt enkelt inte ha rätt modegrad eller tillräckligt fokus på näthandel. Personligen så skulle jag inte vilja se ut som personerna i deras annonser, vilket gör att jag heller inte köper deras kläder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, risken måste alltid vara att man blir sedd som ute och att ingen vill bli förknippad med en.

      Finns det något företag som har annonser där du vill vara modellen?

      Radera
  2. Känner igen mig i känslan kring HM där. Det är plågsamt att äga dem nu. Roligt att Coca Cola går bättre för dig. Själv gläds jag åt Holmen som tuffar på fint.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hur fjantigt det än låter så behöver även investerare som handlar med tiotusentals kronor en snuttefilt ibland. Jag talar alltså om mig själv.

      Grattis åt Holmen. Hugger de fortfarande ner träd?

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare