2017 års rusare och bottennapp

I väntan på att det nya året börjar på riktigt så tänker jag rapportera topp 3 i kategorin rusare, och topp 3 i kategorin bottennapp.

Rusare

1. Volvo - +46.6%

Lastbilstillverkaren fick se sin aktie gå från 110 till 160. Jag vet fortfarande inte riktigt varför men med den uppgången så seglade Volvo upp som näst största innehav, nu större än Nordea.

2. Sectra - +32,0%

Sectra är ett litet medicinteknikbolag som värderas högt på börsen. Just nu är P/E-talet 44 och jag kan inte förklara värderingen alls. Jag har sagt det här förut och reaktionen blev att värderingen ökade ännu mer. Det enda jag kan komma på som orsak är att företaget ger tillbaka kontanter till sina ägare varje år. Mycket mer än vinsten.

3. Sandvik - +30,0%

Liksom branschkollegan Atlas Copco (+29,3%) så fortsatte värderingshöjningen av Sandvik under 2017. Med den här uppgången så cementerade Sandvik sig som portföljens största innehav, men nu måste det väl ändå vara slut med uppgångar? P/E-värde på 22 för ett cykliskt industriföretag på toppen av en högkonjunktur. Det är vansinnigt.

Bottennapp

1. NCC - -25,0%

En fjärdedel av värderingen försvann under året och trots nya inköp fick NCC se sig falla från fjärde till femte plats i storlek i portföljen. Det är trots allt inget som oroar mig speciellt mycket. Värderingen hade gått upp rätt mycket åren innan så nu blev den mer rimlig.

2. Hennes & Mauritz - -23,0%

Finns inte så mycket att säga om H&M som inte redan sagts. Klädjätte som måste klara övergången till mer distanshandel och gör de det så är de billiga. Misslyckas de så är de dyra. Det skulle i och för sig hjälpa om de inte trampar i klaveret som de precis gjort i Sydafrika med klädreklam som istället för att vara underhållande blir osmaklig.

3. Bonava - -16,2%

Det här är den andra halvan av NCC som gjort ungefär samma resa. Först en kraftig uppgång följt av ett rejält fall under 2017. För Bonava är jag lite mer osäker än NCC eftersom de är väldigt beroende av husbyggnation och den marknaden har varit överhettad. Efter överhettning kommer ofta en rejäl baksmälla.

Iakttagelser

Det är intressant att alla sex positionerna på listan togs av svenska aktier. Det svänger här. Mina amerikanska aktier varierade mellan -3% och +11%. Mina fonder mellan +8% och +28%. Betydligt mindre variation än våra svenska aktier. Är vi så dåliga på att räkna ut det långsiktiga värdet här?

Kommentarer

  1. OJ! Där ser man hur det kan svänga :D NCC har nog liksom Skanska tryckts av andra faktorer som inte enbart är bolagsspecifika. Ska bli grymt spännande att se vad NCCs nya VD Tom Carlsson kan göra för bolaget.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare