H&M åt fel håll, Volvo åt rätt håll

Nu på morgonen så presenterade Volvo och Hennes & Mauritz sina årsrapporter. Jag har inte läst dem i detalj än, men sammanfattningsvis så går det riktigt bra för Volvo och inte bra för H&M.

H&M fortsatte tappa försäljning under slutet av 2017. Jag vet inte om det var väntat och inprisat i aktiekursen, men det var inte positiva nyheter. De föreslår trots det att behålla utdelningsnivån från förra året (9,75 kronor per aktie) men håller även dörren öppen för en nyemission vilket skulle innebära att de tar in pengar från ägarna istället för att betala ut.

Volvo däremot rullar på (medveten ordvits). Ökad försäljning, ökad vinst. Ökningen är lite mindre i slutet av året än i början av året med det ser ändå riktigt bra ut. De förslår en ökning av utdelningen från 3,25 kronor per aktie till 4,25 kronor per aktie. Volvo har tack vare uppgångarna växt till mitt näst största aktieinnehav så det här är bra för min portfölj.

Om en liten stund får vi se vad som händer med aktiekurserna så jag kanske redigerar den här posten.

edit: Börsen verkar glad. Volvo öppnade +3%, H&M +2,5% även om H&M direkt föll tillbaka lite till en ökning på 1%. Får se vad som händer när folk hunnit läsa igenom hela rapporterna. Speciellt H&M-rapporten kommer läsas med skeptiska ögon så jag blir inte förvånad om pessimismen återkommer under dagen.

edit #2: Nu har folk läst H&M-rapporten och kursen sjunker stadigt. Minus 6% från öppningskursen. Det verkar mer rimligt. Jag hade svårt att förstå vad som gjorde folk så positiva i början. "Bibehållen" utdelning?

edit #3: Börsen har stängt och H&M stannade på minus 13% från öppningskursen. En katastrofal reaktion med andra ord. Överreaktion? Antagligen. Rimligt på sikt? Ingen aning.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare