Hur djupt ner kan Ford gå?

Min "chansportfölj" innehåller två bolag, Eolus Vind och Ford Motor Company. Bolag där jag inte satsar på ett långsiktigt utdelningsflöde utan på att de ska göra något bra på andra sätt. Lika bra som det gått för Eolus Vind, lika dåligt verkar det gå för Ford.

Min tanke för några år sedan var att något bilbolag kommer att lyckas få till elektriska bilar och självkörande bilar och kanske skulle det bli Ford. Ha! Just nu ser det ut som att inget bolag har ett speciellt bra resultat, möjligtvis med undantag för Tesla som faktiskt lyckats göra vinst till sist.

Istället för teknikgenombrott så la Ford ner bilproduktionen i USA och satsade helt på små flaklastbilar (F-150, F-250, ...). Inte speciellt framåtskådande. I och för sig så ingår en del eldrift numera men såvitt jag vet är Ford varken bättre eller sämre än många konkurrenter.

För några timmar sedan kom Fords Q4-rapport och den är deprimerande. Miljardförlust (i dollar) med stora avsättningar till pensionsplaner, sjunkande försäljning i bland annat Kina, sänkta prognoser för 2020 och så vidare. Det enda som möjligtvis kan vara positivt är att de trots allt räknar med både vinst och positivt kassaflöde trots alla problem.

Börskursen rasade i den så kallade "eftermarknaden" med 10% så det kan bli blodigt imorgon när de officiella börserna öppnar.

I höstas graderade Moody Fords kreditvärdighet som "junk" och folk muttrar om att företaget kommer gå i konkurs. Oftast hänvisar de till den biljon kronor som Fordkoncernen har i skuld. Det är nästan uteslutande (men inte helt!) från finansieringsdelen av Ford.

Ford, och många andra bolag, lånar pengar som de lånar ut vidare till kunderna så att de ska kunna köpa bilar från Ford. I teorin så är det här en ren vinstaffär och ju större mängd pengar lånade och vidareutlånade, desto mer vinst. I verkligheten så kommer jag, och många andra, ihåg hur den amerikanska husmarknaden kraschade för att banker och hypoteksinstitut med glädje lånade ut massor av pengar till folk som aldrig någonsin skulle ha råd att betala tillbaka. Det här är mindre belopp men delvis samma system.

Ford tror trots allt att de kan fortsätta ge 15 cent per kvartal i utdelning. Det betyder att företagsledningen själva inte har ryckt i nödbromsen och de borde trots allt veta bäst.

Så, frågar du dig, varför äger jag fortfarande aktier i Ford? Ja, det är en bra fråga som jag frågar mig själv. Delvis så hoppas jag på att svackan ska vara temporär för i så fall är börspriset väldigt lågt och det är inte ett bra tillfälle att sälja. Delvis så har jag inget "chansportfölj"-alternativ just nu. Delvis så ger de fortfarande en rimlig utdelning (60 cent om året på ett börspris på 8-9 dollar).

Mot det kan ställas att 8-9 dollar per aktie är väldigt mycket mer än 5 eller 0 och som jag precis skrivit så har jag inga större förhoppningar längre. Kanske bättre att ta det man har och chansa på något annat.

Kommentarer

  1. Ja du Daniel, det var två extremt olika bolag i chansportföljen det! Jag som älskar och tror på Eolus, främst på lång sikt även om aktien just nu rusar uppåt även kortsiktigt, har lika svårt för gammalmodiga hierkiska bilbolag (believe me, jag är insatt ;-)). Mitt tips är: Dumpa Ford och lägg Eolus som en långsiktig basaktie! (Men jag är bara en glad amatör såklart, så jag kan ju såklart inte spå framtiden jag heller...:-)).

    Må så gott!

    //Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, de stora bilföretagen har visat sig mer eller mindre oförmögna att påbörja den stora omställningen till elbilar. Nissan står och stampar med sin Leaf som är en bra bit efter rent tekniskt, Renault har enbart en småbil, Hyundai och Kia har gjort bra försök men även dessa är tekniskt efter. Deras affärsmodeller och intjäningsmodeller är helt enkelt så beroende av fossilbilar som kräver kostsamma servicar. Vi får se vad VW hittar på med sin ID3. Den är ful som stryk och inte så innovativ, men den är hyfsat billig och företaget är duktiga på kvalitet och serieproduktion. Kanske kan de skapa den första "folk-elbilen"

      Titta bara på Volvo, de har via ett separat märke Polestar lyckats ta fram en skaplig elbil, men ack för dyr för den stora massan. Deras egna varumärke Volvo kommer först under året med en eldriven XC40 som dels kommer vara ganska dyr och dels bara en "fossilbil med elmotor". Dessa märken jag räknat upp är ändå de som lyckats bäst. Vart Ford håller på med har jag faktiskt ingen aning om, har de ens någon elbil på väg? Om de ska nå fram till Teslas framgång, som är ledande i detta, tror jag blir tveksamt, alla verkar köra sitt eget race. Vissa gör det bättre än andra.

      Radera
    2. Ja, det är kanske dags att komma över separationsångesten och dumpa Ford. Fördelen med Ford, både då och nu, är att man får mycket per aktie. Mycket som går att se och ta på.

      Eolus får fortsätta att vara chansaktie tills jag är övertygad om att de har en långsiktig business. De gör ett bra jobb men det är ett litet företag beroende på ett fåtal affärer. Egentligen är värderingen sådan just nu att jag borde testa en sådan där vinsthemtagning som jag hört så mycket om.

      Radera
  2. Ford har dock Mustang Mach-E som dom börjar sälja som verkar helt ok. Sedan ska man komma ihåg att elbilar står för totalt ca 2-3% av bilförsäljningen så det finns tid att utveckla bilar och vara med i det racet.
    Fords problem är inte elbilar i sig utan bilar generellt, dom har svårt att tjäna pengar.
    Men jag tror det kan vända för dom, bra Direktavkastning nu med om man gillar det.
    Men det kommer aldrig att bli någon kursraket tror jag men 20% upp på 2-3 år är inte omöjligt tror jag.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Sveafastigheter på väg till börsen, men med många frågetecken

Hydromars ser ut som ett nytt bedrägeribolag (Varning!)

RikaTillsammans brokighet