Sandvik byter logotype
Sandvik annonserade idag att de byter logotype och grafisk profil. Det är typiskt sådana besked som får mig att rynka på näsan för det är dyrt att polera grafiskt materialoch jag har svårt att se vinsterna. När företag har mycket att göra brukar också sådana idéer skjutas ner eller på framtiden så att det inte skjuts upp är också ett dåligt tecken.
Inte för att den gamla logotypen var speciellt intressant och inte för att den nya logotypen är speciellt kontroversiell. Den största skillnaden är väl att de slutar med den väldigt Sandvik-typiska blåfärgen. Jämför själva.
Ny
Gammal
Jag märker också att de skaffat sig en egen topp-domän vilket också är slöseri med energi. De skulle lagt den energin på att se till att deras IT-system kunde hantera att folk ville se den nya logotypen, vilket deras IT-system inte kunde.
En totalt, som så ofta nuförtiden, meningslös förändring... Den gamla var bra mycket snyggare.
SvaraRadera