"Ej marknadsnoterad" - mer skatt på Irakfonden

Mina FMG Iraq Fund A10-andelar fortsätter gäcka mig. De räknades tydligen som "ej marknadsnoterade" och då får man inte kvitta förlusten rakt av mot kapitalvinster (har jag precis lärt mig).

Enligt Skatteverket så krävs för marknadsnotering:

  1. avsikten ska vara att aktierna ska vara varaktigt noterade
  2. noteringarna ska avse omsättning till exempel avslut eller inlösen, som normalt förekommer minst en gång var tionde dag, och
  3. det ska finnas en bank, fondkommissionär, market maker eller annan som kan hålla noteringarna allmänt tillgängliga och ombesörjer att dessa bevaras intill utgången av sjätte året efter noteringsåret.

De här fondandelarna handlades en gång i månaden, eller det var i alla fall vad de påstod, och därmed var de inte "marknadsnoterade". Det här förklarar en annan sak som hände med dem som jag hade tänkt berätta om men inte hunnit med.

Avanza ändrar försäljningspriset

I "In i Irak och ut igen - en studie i en ickelikvid fond" berättade jag att jag fått en väldigt låg säljkurs när jag sålde mina andelar i FMG Iraq Fund A10 USD. När det officiella priset för augusti dök upp i slutet av september så var det mycket högre. "Underligt" tyckte jag och skickade iväg en fråga till Avanza. De tittade på allt och sa att det såg konstigt ut, men att de skulle försöka justera så att jag fick det officiella priset när väl papperen dök upp. De varnade dock för att det kunde ta några månader (det tog cirka sex månader).

Jag var förvånad över att Avanza var så hjälpsamma. Även om det är en liten summa för dem (ett par hundra kronor) så blir man inte framgångsrik mäklare/bank genom att vara överdrivet generös. Jag trodde att det var för att jag är en bra kund (13 år!) men nu undrar jag om det beror på att för frekvent handel ändrar klassificeringen på fonden vilket skulle komplicera livet för Avanza och kanske göra Finansinspektionen upprörda så min affär kunde helt enkelt inte få ha hänt.

I alla fall, förlusten minskade till 500 kronor men kvittades sedan bara till ca 70%. Så ett steg fram följt av ett steg tillbaka.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare