Först i Q2: Hennes & Mauritz rapport
Hennes & Mauritz har ett lite förskjutet verksamhetsår så Q2-rapporten kom redan idag, en vecka innan kalenderns andra kvartal avslutas. Mina Hennes & Mauritz-aktier köpte jag för nio år sedan när priset plötsligt sjönk, i tron att jag köpte billigt. Sedan fortsatte kursen att sjunka så de fungerar som en ständig påminnelse om hur fel jag tänkt. Sedan köpet är jag plus 20% , mest i form av utdelningar, men under samma tid har inflationen varit 30% så, nej, inget bra köp. Rapporten, vad säger den? Jämfört med förra året har omsättningen sjunkit från 57 till 55 miljarder kronor, men vinsten blev identisk, 4,0 miljarder, så det är i alla fall bra. Den sjunkande omsättningen förklaras med starkare krona och 3% färre butiker än för ett år sedan. Enligt rapporten är vinstmarginalen klart högre, 12,0%, än för ett år sedan då den var 10,4%. Stängningen av butikerna är säkert nödvändig, men visst är det roligare när företag expanderar än när de "optimerar...