RikaTillsammans brokighet

För länge sedan, typ under stenåldern i Internetår, så blev "RikaTillsammans" min inkörsport till utdelningsinvesteringar och bloggsfären. Personen bakom RikaTillsammans är duktig på att formulera sig och att presentera idéer till andra. Han har också fått sin sajt att dyka upp när man gör webbsökningar och den kombinationen gör att många, liksom jag, hittat RikaTillsammans.

Efter något år såg jag något nytt. Personen bakom RikaTillsammans försökte sälja in något som både såg ut som och luktade som ett Ponzibedrägeri (Ponzi Scheme på engelska). Ett Ponzibedrägeri är något som suger in pengar från investerare, investerar en del, stjäl en del och delar ut resten till tidigare investerare för att ge intrycket av att det går med vinst och på det sättet lura in ännu mer pengar.

Det han ville sälja gick under namnet "Better Globe", ett fint och lugnande namn med en på ytan bra verksamhet. Better Globe skulle ta investerarnas pengar, skicka dem till Kenya och Uganda där någon skulle köpa bönor som skulle planteras. Sedan skulle man skicka upp en kille på bönstjälken som växte upp och han skulle komma tillbaka med massor av pengar.

Ok, inte exakt så, men ganska nära. De skulle ta investerarnas pengar, köpa trädplantor, stoppa ner dem i jorden och efter de första 5 åren skulle de små träden returnera 15% av investeringen, varje år, och efter 20 år skulle man få tillbaka 10 gånger den initiala investeringen. Över de 20 åren motsvarar det en årlig avkastning på cirka 13,5%, varav det mesta som slututbetalning.

Det lät för bra för att vara sant, vilket alla borde insett redan från början, och det har visat sig att det var för bra för att vara sant.

Personen bakom RikaTillsammans kallade sig själv "ambassadör" för Better Globe, ett namn som organisation använder för sina underförsäljare. Ja, det är en pyramidspelsmodell också. Lite enkelt snokande av misstänksamma personer visade dock att en person med hans namn hade registerat Better Globes webbsidor, och också RikaTillsammans webbsidor. Snabbt försökte någon dölja det faktumet, men det var redan ute.

Just att RikaTillsammans-personen försökte dölja sin inblandning kan vara det tydligaste besviset för att han var mer inblandad än han vill ge sken av, men om man är osäker så dyker namnet också upp i företagsregistreringar. Dessutom ökade RikaTillsammans företag sin omsättning kraftigt, och sin vinst kraftigt, till miljonbelopp, under de här åren och jag har inte hört någon alternativ förklaring till miljonerna.

2019 skrev mer traditionell media om Better Globe och RikaTillsammans, specifikt Affärsvärlden och Magasinet Filter. Det fick till sist personen bakom RikaTillsammans att gå ut med en lång "förklaring" där han påstår att ingen gjort något fel, men att han också har klippt de flesta band med Better Globe, förutom de band han inte klippte eftersom han fortfarande hade egna pengar i Better Globe.

Vid inget tillfälle tycks RikaTillsammans-människan anse att han gjort något seriöst fel, utan han kör argument som "bra för miljön oavsett", eller "jag sa hela tiden att det fanns en risk" eller "de som köpte klickade själva in på försäljningssajten" eller "om det är ett bedrägeri så är jag lika lurad som ni andra". Han redigerade också gamla artiklar han skrivit och ersatte försäljningsspråk med välgörenhetsspråk.

Till slut halvkollapsade Ponzibedrägeret, några år innan de första investerarna skulle ha sina "10 gånger pengarna" tillbaka. Alla löften om framtida avkastning byttes mot "aktier" i ett företag som jag antar aldrig kommer kunna betala tillbaka något meningsfullt. De hade också undvikit 15%-utbetalningarna genom att ha en undre gräns för hur mycket de betalade ut och med en relativt hög avgift för utbetalningar. För att undvika avgifterna kunde man istället "återinvestera" i fler träd vilket många gjorde.

Anledningen att jag skriver det här är att jag totalt hade missat hur populär RikaTillsammans fortfarande är, med en framgångsrik podcast och ett aktivt forum. Av döma av webbsidorna så är det de säger antagligen mestadels klokt och genomtänkt, men jag skulle aldrig lita på någon utan ånger pushat en "investering" som "Better Globe". Personer blir inte helt plötsligt ärliga utan om han tror att han kommer komma undan med det så kommer han försöka lura folk igen.

Jag bröt all kontakt runt 2015 när andra i bloggsfären (Chansar Mest, Aktiepappa) påpekade vad han höll på med och jag hade i stort sett glömt honom. Ingen i min bubbla verkar lyssna på honom, antingen för att man inte litar på honom eller för att han riktar in sig på nybörjare. Nu föds det 100 nybörjare varje dag så han får ständigt nya läsare och lyssnare. Jag hoppas att ingen blir lurad.

Det finns förresten en hel del att säga om företaget "Balansekonomi" som också är kopplat till det här, men det får bli i en annan artikel.

Kommentarer

  1. Jag har hängt runt RikaTillsammans en hel del och mailade en del med herr B kring bluffiga tjänstepensionsupplägg på "den gamla goda tiden" när det i princip bara var han och hängselmannen som skrev om sparekonomi. Har även till och från kollat på deras podd, och jag gissar att Herr B är en aningen naiv person som kanske har gett sig in i saker som han kanske inte borde. Att han är en bluffmakare, det är inte min uppfattning. De tips som ges i deras forum och i deras podd är bra tips utan krav på att man ska köpa nån lurig produkt. Sen har jag lite svårt för just forumet, det finns alldeles för många "Bror Duktig" där som har ett alldeles för stort behov av att briljera med sina kunskaper och att trycka ner folk. Alla där verkar dessutom vara egenföretagare med flera miljoner i omsättning varje år. Folk med "vanliga" jobb och löner är i minoritet. Stundtals finns det personer där som kommer med bra tips och råd och som är betydligt mer verklighetsnära.

    Med det sagt var Better Globe något som jag inte begriper att Herr B gav sig in i det. Han åkte ju ner dit själv för att kolla upp det hela, men det är ju ingen garanti för någonting. Hans senaste "investering" var väl Storskogen som det gjordes mycket reklam för, vet inte hur det gick med det...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att folk kan vara både bra och dåliga gör livet komplicerat.

      Helt klart så var de personer han jobbade med mer erfarna finansiella skojare så kanske drogs han med i början utan att inse, men även om han är naiv så är han inte korkad och måste ha förstått vid något tillfälle att saker inte stod rätt till. Vid det tillfället tror jag att han fattade fel beslut.

      Innan jag skrev det här så läste jag igenom vad han själv skriver i sin artikel och det är mycket som låter bra men när jag tänkte efter så saknades det så många svar.

      Pengarna som sägs göra nytta i Kenya och Uganda finns i ett företag utan offentlig bokföring. Han säger att han sett bokföringen men att han skrivit på ett tystnadskontrakt så att han kan inte berätta om den men allt ska se bra ut. Det är mer än skumt.

      Hur mycket pengar har han egentligen tjänat på Better Globe? Han pratar mycket om att han själv köpt träd, men väldigt lite om hur mycket Better Globe betalat honom (frånsett påståendet om att de är skyldiga honom pengar). Vi vet från hans företags offentliga data att han plötsligt började dra in stora mängder pengar de här åren (typ 7 miljoner kronor i omsättning och 3-4 miljoner kronor i årlig vinst efter skatt). Varifrån?

      Det kan finnas juridiska skäl till att han inte erkänner hur illa det är, för om han var tillräckligt insyltad, naiv eller inte, så kan han anses medskyldig av en domstol. Bäst därför att inte ge någon åklagare, eller allmänheten, något att jobba med.

      Jag tycker illa om opålitliga berättare inom skönlitteraturen av samma skäl som jag tycker illa om personer med ett brokigt förflutet. Man måste lägga energi på att verifiera allt de säger och det är det inte värt.

      Och tjänstepensionsbolag á la Max Matthiessen eller Söderberg & Partners ska vi inte prata om. Eller så ska vi det. Jag anser att de är synnerligen oärliga. De ger företag en lättanvänd tjänst som lurar de anställda på en avsevärd del av deras pension... Jag har mycket att säga om dem, men det skulle mest upprepa sånt jag redan skrivit. Max Matthiessen har för övrigt gjort något nytt underligt med sina fonder relativt nyligen. De har bytt bolag på något sätt men jag har inte kollat detaljer.

      Radera
  2. Bra att du tar upp detta, nog många som har missat det här.

    SvaraRadera
  3. Jag tror faktiskt de vill väl mot alla sina "kunder" (besökare på deras blogg). Men visst, idag har de så många besök att de tjänar tio gånger så mycket på det de drar in från sin verksamhet (alltså bloggen/vloggen) än vad de tjänar på faktiska investeringar. Tycker dock de ska ha credd för det arbete och utbildning de gjort genom åren. De presenterar fakta på ett tydligt och strukturerat sätt. Sedan att de varit involverade i en och annan scam/hype (better globe/Storskogen) är nog bara otur.

    SvaraRadera
  4. Oj, det här har helt undgått mig. Jag lyssnade lite på dem 2018 och även jag fick där upp intresset för investering och börs.

    SvaraRadera
  5. Snyggt jobbat.
    Är det inte trädodling så är det vattenpatent. Skulle inte det räcka så finns ju alltid någon strutsfarm att slänga bort pengarna på. För några år sedan fanns investeringar i rysk åkerjord att göra. Kallades black farming. Gruvbrytning i norra Sverige drar ju alltid till sig ett spararklientel. Var visst Jimmy Rogers som konstaterade att good investing is just common sense. Så sant det finns så många bra investeringar att göra. Varför hålla på med detta??
    MvH Lars

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Hydromars ser ut som ett nytt bedrägeribolag (Varning!)

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare