Nära 2% inflation nu

Junis inflationssiffror dök upp nu på morgonen och den nya officiella inflationen är 2,6%.

Det långsiktiga målet riksdagen gett riksbanken riksbanken gett sig själv baserat på riksbankslagen är 2% (KPIF) vilket jag skulle tolka som någonstans i spannet 1,0 - 2,5%. Vi är i den trakten nu.

Som vanligt så ger en siffra inte en fullständig bild av hur folk påverkas så det kan vara en idé att titta på hur olika varor har förändrats i pris de senaste 12 månaderna.

Går man in på underkategorier så har räntekostnader för bostadsägare ökat med cirka 22%, men å andra sidan har elpriser minskat med 15,6% och bensin och diesel har minskat med 12,5%. En person med små lån och mycket körande på fossila bränslen har antagligen lägre kostnader än för ett år sedan.

För de varor som svänger mindre i pris så har hälso- och sjukvård ökat med 5,7%, kläder med 5,5% och restaurangpriser med 4,3%. Livsmedel har ökat med beskedliga 1,1% (det är inte vad jag sett i min lokala affär som verkar ha höjt priserna med 5-10% det senaste året).

Vad betyder det här för styrräntan? Inget nytt och oväntat. Den kommer sänkas precis som förväntat. Den behöver inte längre vara 3,75% utan kan vara lägre.

KPIF-XE som är inflationen om man ignorerar räntor, bensin och el, sånt som svänger kraftigt i pris och gör det svårt att se trender, ligger på cirka 2,3%, också en acceptabel nivå.

Tyvärr betyder nog det här att 4% sparränta snart är ett minne blott. Å andra sidan har vi nu sparräntor som ligger över inflationen. Det var ett tag sedan senast och är ett väldigt sunt tecken. En negativ realränta är ett sjukdomssymptom som vi led av under lång tid. Låt oss undvika det den här gången.

Kommentarer

  1. Målet på 2,0% angavs tidigare till 2,0 +- 1 procentenhet, men numera anger RB "kring" 2,0%. Och inflationen som då avses är KPIF. Denna var 1,3% i årstakt.
    Sänkning med minst 0,25% nästa tillfälle borde vara garanterat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag har ändrat lite i artikeln så att den inte innehåller rena felaktigheter.

      Jag har inte något emot en inflation på 0,5% men det skulle vara skrämmande nära deflation vilket verkar värre än lite inflation. Om vi sjunker så lågt så hoppas jag att riksdagen tar tag i saker istället för att låta riksbanken använda sitt enda verktyg.

      Radera
    2. Jag tycker inte deflation i sig självt är något att bekymra sig över. Tvärtom faktiskt, det är väl trevligt om varorna man vill köpa blir billigare. Jämför med elektronik/datorer/telefoner där det varit kraftig deflation i flera decennier. Det har funkat rätt bra ändå...

      Om deflation är ett problem är det orsaken bakom man behöver bekymra sig om. Sjunker priserna p.g.a effektivisering i produktionen eller p.g.a bristande efterfrågan p.g.a dålig ekonomi. Här jag tycker jag riksbanken och framförallt Stefan Ingves gjorde bort sig...

      Radera
    3. Jag tror att exemplen du nämner har några saker gemensamt. En är att sänkta priser leder till högre efterfrågan, nästan i oändlighet, så mängden pengar som flyter in till tillverkarna minskar inte trots att priserna sjunker. En annan är att mycket av utvecklingen (men inte allt) har flyttat till mjukvara vilket gör att kostnaderna för tillverkningen sjunker så att det förblivit lönsamt att tillverka.

      Av de anledningarna tror jag inte att det går att avbilda de resultaten på t.ex. husproduktion eller matproduktion.

      Man brukar peka på 1300-talet som ett exempel på när deflation kraschade ekonomier, men det var också digerdöden då så mycket var annorlunda. Japan tycks ha haft en svag deflation under en stor del av de senaste tre decennierna men jag är osäker på effekterna, mer än att Japan verkar väldigt oroliga. I längden kan det ju gör lån omöjliga att betala tillbaka. Det vore dumt.

      Kanske lite deflation är ok, bara det inte blir en vana.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Hydromars ser ut som ett nytt bedrägeribolag (Varning!)

RikaTillsammans brokighet

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare