Källskatten i en ISK löste sig det här året

Det pratas en del om att man ska undvika utländska utdelningsaktier i en ISK eftersom man bara kan kvitta några hundra kronor av källskatten om man har underskott av kapital. Istället rekommenderas kapitalförsäkringar eftersom bankförsäkringsbolagen sällan har underskott av kapital så de kan kvitta utan problem även om det tar något år extra.

Med deklarationen tillgänglig och Skatteverkets preliminära skatteuträkning analyserad så vet jag nu att jag klarade mig. Det fanns tillräckligt mycket överskott på kapital för att källskatten skulle kunna kvittas mot mina andra kapitalskatter. Med andra ord så behövde jag bara betala en skatt (schablonskatten) på utdelningarna från USA. Det verkar dessutom finnas tillräckligt med marginal för att jag utan oro ska kunna köpa fler utländska aktier så ni får se mig fortsätta använda en ISK för det.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare