Jag har sålt en liten bil (utdelning Ford)

I avdelningen "chansaktier" (tror jag) så köpte jag tidigare i år aktier i den amerikanska biltillverkaren Ford. Nu har en utdelning precis rullat in.

Ford gav mig 550,68 kronor (varav 82,60 hölls kvar för amerikansk skatt). Det är rejält mycket mer än de 128 kronor jag fick förra gången. Dels för att jag köpt fler aktier (+300%), dels för att dollarn blir dyrare och dyrare (nu 9,18; +8%).

Den här utdelningen motsvarar ungefär försäljningen av 8% av en bil. Eftersom jag inte tycker några smådelar av en bil är speciellt spännande ska jag istället låtsas att det är en bil på 90 kg (8% av en 1,1 ton bil). En gokart väger ungefär 90 kg, så kanske var det en gokart som Ford sålde och gav mig vinsten?

Två utdelningar kvar för i år. På utdelningar ligger jag just nu +24% jämfört med förra året och jag tror att jag kommer landa på +27% vilket i så fall är en fantastisk ökning.

Kommentarer

  1. Grattis till utdelningen! Så kul att läsa dina tankar, i det här fallet om utdelningens motsvarighet till försäljning av en gokart! Lycka till framöver.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare