Coca Colas nya bättre utdelning, trots allt lite större än förut

Tidigare i veckan kom kvartalsutdelningen från The Coca Cola Company in. Utdelningen per aktie är nu $0,35 (7% mer än förut) men en dollar är klart mindre värd än förut så jag trodde att utdelningen skulle bli mindre. Totalt blev det 568 kronor före skatt (varav 85 kronor som jag får tillbaka nästa år i form av lägre ISK-skatt). Det är 6 kronor mer än förra gången. Inga 7% men i alla fall en höjning. Förra utdelningen var dollarkursen 8,515 kronor och för utdelningen för ett år sedan var den 8,593 kronor. Nu är den 8,1167.

Jämfört med för ett år sedan var det 100% mer. Mest genom fler aktier (+100%). Höjningen (+7%) och valutaförändringen (-6%) tog ut varandra.

Antalet flaskor per dag har inte ändrats på Coca Colas hemsida så det här motsvarar fortfarande försäljningen av 7 540 flaskor (eller "serveringar" som det kallas).

Kommentarer

  1. magiska "böner" skall det vara...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inga sådana heller är jag rädd. Inte heller några magiska ärtor eller små tomtar. Bara jag. :-)

      Radera
  2. Coca Cola skulle jag hemskt gärna ha i min portfölj...lite dyra i dagsläget dock.

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en trevlig defensiv aktie. Jag tror inte företaget kan växa speciellt mycket mer men å andra sidan så verkar de veta vad de gör så de fortsätter nog producera drycker människor vill köpa.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare