Återblick 2013 - att fördela en större summa

I min återblicksserie så är vi nu nära nutid. 2013 - kan nästan nudda det. Men om du tycker det här verkar intressant så kanske du vill börja från början med Återblick 2002 - mina första aktieköp och sedan fortsätta år för år med 2003, 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011 och senast 2012.

Under 2013 hade jag ett övergripande "problem" och det var inte den nya påven som jag tycker verkar vettigare än de flesta påvar. Istället hade jag några år tidigare blivit ägare till personaloptioner som 2013 resulterade i ett stort sexsiffrigt belopp. Tyvärr inte alls lika stort efter skatt och avgifter men många av skatterna skulle betalas 2014 så under ett år hade jag tillgång till massor av pengar, lånade av staten till 0% ränta. Då jag även fick betala företagets sociala avgifter så försvann till sist runt 80%, men under ett år kunde jag göra vad jag ville med pengarna!

Det här gjorde att jag hamnade bland de 1% i Sverige som betalade mest skatt. Ni kan tacka mig senare.

Så vad gjorde jag med mina lånade pengar? En stor del lät jag bara ligga till 1-3% ränta, men lite investeringar blev det också.

Diversifiering

Min plan var okomplicerad: Diversifiering. Jag hade börjat skissa på en ungefärlig fördelning på 20% obligationer, 10% fastigheter och 70% aktier. Många andra är tungt investerade i sin egen bostad men inte jag så jag ville ha en exponering mot fastigheter. Allt jag behövde var en central byggnad jag kunde köpa för hundratusen kronor. Då det inte verkade existera så köpte jag andelar i en fond med fastighetsbolag istället.

Jag hade också en önskad geografisk fördelning med runt 35% i USA och 10% i Asien så i omgångar köpte jag USA och Japan-fonder.

Storbanken gömmer sina misslyckanden

Jag fick också se mina kvarvarande storbanksfonder bli avvecklade och ihopslagna med andra fonder. "Fjärran Östern" blev "Far East", "Global Technology" blev "Global Dividend" och Nordamerika blev "North America". Samtidigt så försvann all dålig historik. Vilken otur för banken (ja, det är ironi). Det är egentligen väldigt synd för det gör det väldigt svårt att göra långa studier över fondförvaltare. Allt man vet är att det inte ser så bra ut, och att verkligheten är ännu sämre.

Aktier

Några aktier blev det också, men inget speciellt genomtänkt. Jag fyllde helt enkelt på med aktier i företag som gjort mig glad med sina utdelningar: Volvo och Sandvik. Några av aktierna köpte jag i samband med att börsen tillfälligt sjönk 15% på sommaren och alla köpte jag efter utdelningar så de kommer att hjälpa mig först 2014.

Råsaftcentrifugen

Råsaftcentrifugen var årets julklapp 2013. Jag vet inte riktigt vad det är, men jag är rätt säker på att jag inte fick någon eller gav bort någon.

Köp

Aktier

AktieAntalPris per styck
Sandvik1 20083,27 kronor
Volvo1 00094,60 kronor

Fonder

FondSummaÅrlig avgift (%)
Avanza Zero1 200 kronor0,00%
Danske Invest India A20 000 kronor1,70%
JPM Africa Equity16 000 kronor1,50%
SPP Aktiefond Japan55 000 kronor0,21%
SPP Aktiefond USA120 000 kronor0,20%
Swedbank Robur Realinvest130 000 kronor1,70%

Kommentar i efterhand

Det har verkligen inte gått lång tid sedan 2013 så för en person som jag som satsar långsiktigt så är det inte så väsentligt exakt vilka siffror jag får. Men eftersom jag haft det här avsnittet i alla tidigare rapporter så tänker jag fortsätta. Afrikafonden har gått back, medan Indien har gått kraftigt upp. USA likaså eftersom dollarn var billig just då (eller om den är dyr just nu).

Avanza Zero och SPP Japan har gått upp cirka 10% per år vilket är trevligt.

Sandvik har haft en tung tid där Olof Faxander fått bära hundhuvudet men även om priset sjunkit sedan 2013 så har utdelningarna gjort att jag trots allt ligger på plus. Samma sak gäller för Volvo. Med tanke på att börsen i sin helhet gått upp rätt mycket sedan 2013 så kan man argumentera för att jag köpt andelar i fel företag men vi får se om 10 år.

Fastighetsfonden har också gått upp rätt mycket, tack vare de låga räntorna, men jag noterar också nu att Robur Realinvest är rätt dyr. Spontant blir jag sugen på att växla den mot en billigare fond eller kanske aktier direkt.

Gruvaktierna har nu börjat falla i pris vilket de kommer fortsätta göra ett par år till.

Totalt innehav nyårsafton 2013

Fördelning i olika kategorier

Utdelningsaktier

AktieAntal andelarUtdelningar under åretFörändring
Nordea1 0002 860 kronor+24%
Sandvik2 5004 550 kronor+8%
Sectra4001 800 kronor-10%
Volvo2 0003 000 kronor±0%
Investor3002 100 kronor+17%
NCC4004 000 kronor±0%
TeliaSonera12 5007 125 kronor+∞%
Totalt25 435 kronor
Skatt-3 946 kronor
Utdelningar efter skatt21 489 kronor
1 Fler aktier än vid tidigare utdelning.

Chansaktier

AktieAntal andelarPrisförändring
Lundin Mining2 400-15%
Totalt-15%

Indexfonder etablerade marknader

FondPrisförändringAndel av indexfonder
Avanza Zero+25,5%37,0%
SPP Aktiefond USA+23,9%47,5%
SPP Aktiefond Europa+23,4%11,7%
SPP Aktiefond Japan-0,3%8,0%
Totalt+23,5%

Chansfonder

FondPrisförändringAndel av chansfonder
Swedbank Robur Östeuropafond-4,4%31,5%
Danske Invest India A+0,6%43,2%
JPM Africa Equity+1,4%14,9%
FMG Iraq Fund A10+11,6%3,1%
Totalt-0,6%

Utdelningar jämfört med tidigare år

Mitt stora inköp i TeliaSonera 2012 börjar direkt betala sig. Vi vet nu att Telia har haft det knackigt på börsen men utdelningar fortsätter de ha, och allt som allt så ökar utdelningarna ännu mera. Företagen gick bra 2012-2013. Många höjde sina utdelningar och pengarna kom ner i min ficka (och sedan tillbaka till börsen).

Totalt är utdelningarna 2013 tillräckligt för att klara 1-2 månader av normalt liv. 10-11 månader måste man fortfarande jobba för pengarna.

2 år kvar till nutid.

edit: 2014 finns nu att läsa.

Kommentarer

  1. Wooooow!

    Alltså Daniel jag måste berömma dig för den här serien som jag tycker är bland det roligaste att följa alla bloggar inräknat! Otroligt bra skrivet och åtminstone för mig jäkligt intressant, jag förundras hela tiden över ditt sätt att beskriva detaljer.

    Jättebra jobbat, verkligen. Jag ser fram emot nästa del redan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Det är skoj att höra att någon uppskattar min revisorsådra. :-)

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare