Mål för 2017

Jag tittade igenom mina utkast, av vilka det finns för många, och insåg plötsligt att jag inte hade publicerat ett inlägg jag skrev om mina mål för 2017.
Utkast Daniel Investerar, sparat 2016-12-30

Mål för 2017

Jag vill fortsätta öka mina utdelningar. Jag ökade med 28,6% 2016 och jag tror jag kan öka med något liknande 2017 såvida inte företagen jag äger gått sämre än väntat.

Min skuld till CSN kommer minska kraftigt eftersom räntan är låg och det är relativt lite kvar av den.

Jag ska komma igång med fler men mindre inköp.

Jag ska vara mentalt förberedd på ett kraftigt ras, 30-40%. Det ska leda till inköp, inte försäljningar.

Jag ska öka mina månatliga inköp i indexfonder.

Eftersom det nästan gått 75% av året så vet jag vartåt det barkar. Om jag tar dem en i taget:
  • Mina utdelningar har ökat kraftigt så det målet kommer jag nå i oktober eller november.
  • Min studieskuld har minskat, men mer om det i ett annat inlägg.
  • Fler men mindre inköp... Nej. Haft svårt att hitta något att köpa och när jag väl har slagit till så har det varit stora köp.
  • Ett stort ras har inte kommit så där blir det "vet inte".
  • Slutligen månadsköpen i indexfonder, där har jag dubblat från låga nivåer (till en annan låg nivå) så det målet kommer jag fixa.

Nästa år ska jag ha som mål att skriva klart mina utkast och publicera dem.

Kommentarer

  1. Den som står i skuld är inte fri. Men CSN-lån är det billigaste och förmånligaste lånet du kan ha.

    Jag resonerade på samma sätt och betalade av ren princip av halva min studieskuld de första åren efter studierna. Eftertankens kloka blekhet var att en investering i Avanza Zero hade givit mig minst 50 000 kronor i avkastning istället. Även om jag är stolt över att halverat min ganska höga studieskuld så är det lite surt att gå miste om ytterligare 2 000 kronor om året i utdelningar...

    Vet inget om din privatekonomiska situation men amortera lugnt på CSN-lånet, spara istället pengar på högräntekonto eller motsvarande med minimal risk och använd dem till att amortera den dag du får ett bolån.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har rätt och jag kommer förklara mer i nästa inlägg.

      Radera
  2. Bra mål! Ser fram emot att läsa målen för 2018 :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare