Tredje månaden i rad nedåt

Juni, Juli, Augusti, alla har slutat med en mindre portfölj än månaden innan. Det är inte första börsnedgången jag varit med om, men numera så räcker inte lön till för att kompensera nedgångar. Det är väl egentligen ett bra tecken, men på något sätt känns det ändå bra om det går uppåt.

Jag skrev när maj slutade att jag haft en väldigt lång uppgångssekvens men också att det aldrig gått ner mer än två månader i rad. Nu är det rekordet slaget:
  • Juli: -0,8%
  • Juli: -1,9%
  • Augusti: -0,6%

Tyvärr så verkar börser överlag högt prissatta så jag skulle inte bli det minsta förvånad om det fortsätter ner ett bra tag till. Atlas Copco, industribolaget, har ett P/E på 26,6. Ett P/E som borde höra till förhoppningsbolag. Räntorna är superlåga vilket har pressat upp priset på fastighetsbolag. Den höga dollarn som har dopat den svenska exporten har nu gått ner 15% vilket kan betyda slutet på den svenska högkonjunktur.

Sammantaget så verkar allt tala för att priserna kan gå ner rätt mycket.

Jag har dock inga planer på att sälja av. Det skulle bara innebära en annan risk och jag väljer ett hellre följa med i berg- och dalbanan för jag tror att den i slutändan kommer landa högre än vi är idag. Hur lång tid det tar vet jag inte.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare