När blev Östeuropa synonymt med Ryssland, Swedbank?

Varför lär jag mig aldrig. Man ska inte lita på storbankernas fonder. Swedbank har många fonder. Bland annat en Rysslandsfond och en Östeuropafond. Jag vet att delar av Östeuropa växer så det knakar vilket fick mig att köpa andelar i Östeuropafonden 2011 och 2012. Sedan dess har fonden mestadels gått sidledes utan att jag tittat till den närmare. Nu i veckan så föll den plötsligt 10%.

Ett ras på 10% är nog för att väcka även mig så jag försökte se vad som hänt, och upptäcker att min Östeuropafond är en Rysslandsfond med inriktning på olja. Hur hände det? Har det alltid varit så?

Största innehav i Östeuropafonden

SberbankRysk bank, fokus på oljeindustri10%
LukoilRyskt oljebolag 9%
GazpromRyskt gas/oljebolag 8%
TatneftRyskt oljebolag 5%
NovatekRyskt gasbolag 4%
OTP BankUngersk bank
(verksam i Ryssland)
 3%
Norilsk NickelRyskt gruvbolag 3%
Bank PekaoPolsk bank 3%
Andra okända innehav54%

Så av det som är känt så är 87% i Ryssland. Det kan vara 94%. Det är inte vad jag förväntar mig av en fond som presenterar sig som "Fonden placerar huvudsakligen i aktier i olika branscher och bolag i Östeuropa.". Olika bolag? Knappt, med tanke på hur Putin kontrollerar Rysslands ekonomi. Olika branscher? Nej. Östeuropa, nåja...

Ja, Ryssland är i Östeuropa, i alla fall den delen av Ryssland där det bor människor och händer något. Det betyder inte att jag förväntar mig att en Östeuropafond ska ha 90% av sina pengar i Ryssland när de dessutom har en speciell Rysslandsfond. Rysslandsfondens största innehav är Tatneft, Yandex, Gazprom, Lukoil, Sberbank, Rosneft, Novatek och Norilsk Nickel. Känns det bekant? Samma företag dyker upp igen.

Är det någon som har kontakter på Swedbank? Jag skulle älska att höra deras kommentarer på det här.

Nu planerar jag att sälja den här fonden. Hade jag velat investera i Ryssland så hade jag köpt en Rysslandsfond. Finns den någon bra fond med "Östeuropa exklusivt Ryssland"? Den är ett litet innehav i min "chans"-kategori och fortsätter gärna chansa på Polen, Tjeckien, Ungern, Slovakien, kanske även Vitryssland och så småningom Ukraina och Georgien.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare