2 miljarder flaskor av Coca Cola

Varje dag säljs 2 miljarder flaskor dryck tillverkade av Coca Cola. Mest Coca Cola-varianter men även många andra drycker. Min andel av Coca Cola motsvarar 152 flaskor per dag, eller 14 000 flaskor per kvartal. De flaskorna gav mig det här kvartalet en utdelad vinst på 1 140 kronor.

Jämfört med för ett år sedan så var det 37% mer på grund av 40% fler aktier, 5% högre utdelning per aktie men 7% lägre dollarkurs. Jämfört med förra kvartalet så är det 4% mer (5% högre utdelning per aktie men 1% lägre dollarkurs).

Dollarn fortsätter sätta käppar i hjulet för min utdelningsutveckling, men då ska man tänka på att en svagare dollar antagligen inneburit att Coca Cola fått in fler dollar från sin försäljning runt om i världen vilket gjort att de kunnat höja utdelningen. Gungor och karuseller. Dessutom har dollarn stigit sedan den här utdelningen kom så nästa kvartal kan ha andra slutsatser.

En annan iakttagelse är att Coca Cola inte längre listar hur mycket de säljer på sin sida med informativa nummer. Det är ett dåligt tecken. Antagligen är de inte längre stolta över det eftersom en del kunder missbrukar Coca Cola-produkter, eller så har siffran sjunkit på ett obehagligt sätt. De siffror jag listade ovan är från förrförra året men stämmer nog rätt bra fortfarande.

Den här utdelningen ska bli en grundplåt i min semesterkassa. Någonstans i världen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare