Maj, varmt både på utdelningskontot och i Sverige

Värmerekordvärmerekord, men det här inte en blogg för att diskutera hur vi ska stoppa det hur utan det är blogg för hur man gör sitt sparkapital till en huvudkudde. En del av min huvudkudde är att ha en ständig ström av utdelningar som kan ersätta behovet av en lön och här slogs det också massor av (personliga) rekord i maj, favoritmånaden för utdelningar från svenska bolag.

Totalt blev majutdelningarna hela 27 000 kronor. Även om man räknar in skatten, både källskatt och ISK-skatten som ska betalas nästa år, så är det mer än vad man får ut på en vanlig månadslön. Man behöver ha en månadslön före skatt på över 35 000 för att få ut så mycket på lönekontot.

Den här monstermånaden räckte till för alla mina utgifter under maj, hyra, mat, nöjen, resor, ..., två gånger om och det är tredje gången utdelningarna en månad täckt alla utgifter. Eftersom jag fortfarande har ett bra betalt jobb som äter all min tid (ingen tid att slösa) så betyder det mest att jag får mer pengar till investeringar. När jag hittar något att köpa.

Jag slarvade med publiceringen av utdelningsrapporter i maj så här kommer de alla på en gång. Varsågoda.

Atlas Copco

Atlas Copco håller på att dela företaget i två halvor (Atlas Copco och Epiroc) eftersom med två stycken styrelser, två stycken chefer, två ekonomiavdelningar, två personalavdelningar, så blir det dubbelt så mycket pengar till ekonomerna och andra ickeproduktiva delar av företagen. Lysande plan.

Först lite utdelning från det gamla företaget. Förra året delade de ut 6,80 per aktie uppdelat i två utbetalningar. I år betalar de ut allt på våren innan uppdelningen plus en massa mer. I maj kom en utdelning på 7 kronor per aktie (och inlösenaktier värda 3 600 kronor som jag rapporterar när de löses in i juni). Det betydde 3 150 kronor för mig. En ökning på 3% mot hela förra året (+106% jämfört med förra våren).

Wallenstam

Wallenstam är mitt relativt nya hyresbolag och härifrån kom under maj 1 890 kronor. En ökning med 122% jämfört med förra våren. Ökningen beror på köp av 110% fler aktier och 6% högre utdelning per aktie. Jag känner mig väldigt bekväm med de här aktierna.

Pressen på bostadspriserna har minskat lite men pressen på att flytta till något större, centralare, lyxigare, nyare, har knappast minskat så jag ser ingen risk för tomma lägenheter framöver.

Bonava

Om jag är bekväm med Wallenstam så är jag betydligt mindre bekväm med Bonava. Bonava äger inte (många) bostäder utan bygger åt andra och här har vi en kraftig minskning i år. Förra året så slängde bankerna pengar på människor som slängde dem till Bonava för att Bonava skulle bygga hus. Nu har lite sans och vett återkommit vilket betyder att det slängs mindre pengar på Bonava.

Än så länge så är i alla fall utdelningen kvar. Det blev 2 340 kronor, en ökning med hela 37% då det, som sagt var, slängdes mycket pengar på Bonava förra året. Hela ökningen kom från en större utdelning per aktie.

Kungsleden

I leden av bostadsrelaterade bolag kom sedan Kungsleden, mitt nyaste innehav. Kungsleden är ett bostadsbolag med ett solkigt förflutet och därmed lite lägre värdering. De har dock ändrats rejält de senaste åren så jag satsar på att värderingen varit i underkant jämfört med liknande bolag.

I maj fick jag min första utdelning, 660 kronor, som då är oändligt mycket mer än förra året. De är unika i min portfölj genom att vara en svensk kvartalsutdelare så jag kommer få två till utdelningar i år och en tidigt nästa år.

Sandvik

Tillbaka till industrin där min portfölj brukar befinna sig. Sandvik är mitt största innehav och ett av de äldsta, och det innehavet ledde till en utdelning (*trumslag*) på 8 750 kronor, en ökning på 27% jämfört med förra året, helt genom att utdelningen per aktie gått upp. Det är trots det ingen lysande direktavkastning då värderingen på Sandvik och andra verkstadsbolag är väldigt hög.

Investor

Fortfarande med mig? Bara ett par majutdelningar kvar. Ett av de var Investor, där vårens utdelning blev 5 600 kronor, en ökning med 27% jämfört med förra våren, trots att årets utdelning delats i två delar. Ökningen kom från +75% fler aktier, +9% högre årlig utdelning per aktie, och -33% för att utdelningen delats upp.

Hennes & Mauritz

När jag köpte mina första aktier för 1-2 år sedan så skrev jag att jag inte visste vad jag gjorde, och det visade sig att jag hade mer rätt än jag kunnat ana. Från att vara börsens gunstling där Lundaluppen accepterade sämre P/E än för andra bolag, till att hanteras som börsens spetälska granne med domedagsprofetior till höger och vänster. För mig har lite förändrats. Jag visste inget om klädhandel för två år sedan, inget för ett år sedan och fortfarande ingenting men nu sitter jag på aktier i ett bolag som gör sånt.

Oavsett värderingen så kom utdelningen som vanligt. En utdelning som till stor del går till ägarfamiljen som använder mycket för att köpa fler aktier vilket håller uppe börskursen. Min andel blev 3 675 kronor, en ökning med 39% eftersom jag har 39% fler aktier. Den här utdelningen är i stort sett hela vinsten så chansen att den ska öka eller ens stanna på samma nivå är liten.

Procter & Gamble

Till sist det möjligen tråkigaste bolaget jag har: Procter & Gamble. De står och stampar men kommer ingenstans. Varken framåt, bakåt eller sidledes.

Nu fick jag utdelning på 935,07, 3% mer än för ett år sedan. Det är 4% mer i utdelning per aktie, men 1% lägre dollarkurs. Det är en tillväxt som är bättre än ingenting (se Hennes & Mauritz ovan), och bättre än inflationen (knappt) men jag är inte riktigt nöjd.

Det är åtminstone 14% mer än förra kvartalet tack vare att dollarn blivit starkare. Eller på grund av att kronan blir svagare och att vi alla blir fattigare.

Källskatten drogs naturligtvis och det dröjer ett år innan jag får den tillbaka i form av lägre ISK-skatt (eftersom det räcker att skatta en gång).

Med det så är maj ett stängt kapitel. Nu dröjer det ett år innan jag får se något liknande igen. Jag hoppas er maj varit lika bra och att ni njutit av sommaren!

Kommentarer

  1. Tack för en intressant och inspirerande rapport. Det är mycket pengar som dina bolag delar ut.

    Jag har svårt för såna där tråkiga bolag som delar ut en liten del av vinsten men inte växer nämnvärt heller. Lägger hellre pengarna på något annat. H&M är lite speciell för det verkar vara konstgjord andning av ledningen, de har ju inte speciellt många köp-rekar rent allmänt från proffstyckare... undrar bara hur länge de bibehåller utdelningen.

    Verkstadsbolag har verkligen gått upp i värde senaste tiden, coh utdelningshöjningarna har inte hängt med. Detta gör att jag håller mig avvaktande, och kanske köper en post nästa gång det blir åka av nedför :)

    Må väl och investera klokt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vissa månader blir det mycket. Ska man leva på utdelningar får man visst vara beredd på att det svänger en del!

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare