lördag 9 juni 2018

Juni inleds med Fordpengar

Samtidigt som sommarvärmen la sig en aning så kom kvartalets utdelning från Ford. Dollarn har blivit dyrare och dyrare vilket är bra för mina amerikanska utdelningar och mindre bra för min svenska lön.

Den här gången blev det 1309,13 kronor (före källskatt), en uppgång med 68% jämfört med för ett år sedan. Uppgången beror på 67% fler aktier, och 1% dyrare dollar. Ingen höjning av utdelningen per aktie det här året. Jämför jag med förra kvartalet så blir det lite snett eftersom det var då årets bonusutdelning kom, men för formens skull så var det här en minskning med 43% (-46% utdelning per aktie, +6% dyrare dollar).

Ford har sedan sist meddelat att de tänker sluta sälja vanliga bilar i USA och istället satsa på små lastbilar. Deras små lastbilar har varit enormt populära och var och varannan på landet-boende amerikan har köpt en Ford F-150. Ford kommer fortsätta utveckla och sälja normala bilar utanför USA, men visst känns det som ett misslyckande att vara tvungen att ge upp sin egen hemmamarknad?

Den här utdelningen motsvarar min andel av försäljningen av 40% av en bil. Eller liten lastbil. Kanske borde jag öka så att jag tillverkar en hel bil per kvartal? Och ja, jag vet att bilen ovan inte är en Ford!

2 kommentarer:

  1. Har aldrig gillat Ford, vare sig deras bilar eller andra prylar de gör. Tyckte det var märkligt att de helt plötsligt sålde byggverktyg typ sticksågar etc under sitt varumärke. Det andades inte direkt någon kvalitet heller, precis som deras bilar. Aktien har dock en hyfsad DA...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, att de inte är älskade, annat än av sina minilastbilägare märks på börskursen. Men de var faktiskt den enda amerikanska biltillverkaren som klarade kraschen 2008 så de som sköter om det verkar veta vad de gör på någon nivå.

      Radera

Jag hoppas att höra vad andra vet, tror och tycker om de ämnen jag berör.