Företaget som kanske är en fond: köpt mer Investor

Det har varit tyst på bloggen i sommar. Värmen har sugit musten ur mig och börsen går sidledes på en hög nivå så det finns inga intressanta nya diskussioner. Trots det höga prisläget så vill jag ändå återinvestera utdelningarna från i våras så jag har nu köpt fler aktier i Investor vilket tog mer än en vecka att göra. Jag tyckte prisnivån var attraktiv några dagar innan rapporten och började föra över pengar. Sedan gick priset upp, men jag la en order innan jag åkte hemifrån. Men priset gick upp mer. Och mer. Irriterande det här med att inte kunna bevaka börsen på dagtid.

Köpet blev till sist 200 Investoraktier för i snitt 376,03 kronor styck, långt över priset jag från början siktade in mig på. Investor är nu mitt näst största innehav efter Sandvik och jag är nu ägare till några fler kvadratcentimeter av Grand Hotel i Stockholm.

De här aktierna kommer ge mig cirka 2 400 kronor mer i årlig utdelning om utdelningen inte sjunker. För de pengarna kan man köpa 96 daimstrutar per år. En daimstrut per dag i juni, juli och augusti med 4 över för slutet av maj. Jag har alltså köpt mig sommarglass för resten av livet. Såvida inte glasspriset går upp mer än utdelningarna. Vi får se.

Med tanke på hur illa det verkar bli med klimatförändringarna och hur ovilliga politiker över hela jorden är att fatta obehagliga beslut som kan skjutas upp till nästa år, och nästa år, ... så har jag funderat på var det finns pengar att göra. Tillverkare av flygplan för skogsbrandsbekämpning har inte varit på min lista, men det kanske inte är en dum idé. Så vem är det som tillverkar dem och är de bolagen börsnoterade?

Kommentarer

  1. Hej!
    Har också Investor och tycker dem utgör en utmärkt grundbult i portföljen. Som du säger så får man automatiskt riskspridning i och med dem (del)äger flera andra bolag. Också bolag som inte är noterade , t.ex. Mölnlycke.
    Mmmm Daimstrutar ;o)
    Mvh
    Fyra Riksdaler

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, skulle någon tvinga mig under vapenhot att säga ett företag på Stockholmsbörsen skulle det bli Investor. Det närmaste en indexfond man kommer med en aktie.

      Och nu borde man kunna köpa på sig ett realager av glass!

      Radera
  2. Jag ökade med 25% för ett par veckor sedan när den var
    under 360 kr.
    Helt klart en favorit och med stor rabatt som borde minska!


    SvaraRadera
    Svar
    1. Och nu är kursen nästan 420. Lustigt hur det svänger. Jag önskar att jag hade kommit in på 360 också. Det var där priset var när jag ville köpa. Bah.

      Radera
  3. Heja på! Snubben på Privata Affärer, Hernhag, skrev häromdagen ett inlägg på sin blogg: ”Därför sålde jag Investor”.....vem har rätt?
    Jag sätter en peng på dig, och Investor! Hälsningar, T

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick inga mail om de här kommentarerna vilket gör att jag kommer in väldigt sent, men det gör att jag kan svara på frågan. Investorpriset har gått upp kraftigt sedan dess så jag har rätt. Alltid. :)

      Men Hernhag kan mycket väl ha gjort misstaget att använda sunt förnuft. Sånt verkar inte löna sig på kort sikt på börsen.

      Radera
  4. Bra gjort! Investor är ett toppenföretag och nu när utdelningarna kommer två gånger per år, om än i olika stora delar, går det att få lite hävstång på utdelningarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det borde vara bättre för Investor också när deras bolag också delar ut två gånger om året. Annars skulle de behöva sitta på en massa kontanter i ett halvår.

      Radera
  5. Oh, imponerande att kunna köpa 200 stycken Investor-aktier! Jag har precis tagit in Investor i min portfölj. Känns som ett bra investmentbolag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag köper i lite större klumpar än de flesta andra bloggare, och tack vare bra utdelningar och lön så kan jag göra det ett par gånger om året. Det är snart dags igen men jag vet inte vad.

      Jag tror att det är ett bra bolag.

      Radera
  6. Jag brukar se Investor som en Sverigefond med extremt låg avgift. De är lite tråkiga för att de i princip aldrig ändrar i innehavet men det vägs upp av deras lite roligare onoterade innehav. Grattis till en bra glassinvestering förresten!

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, många glassar blev det i somras. Kanske borde man köpa Unilever bara för glassarna!

      Radera
  7. Hej

    Har också Investor. Kul med en glass om året. Vi har Big mac index kanske skulle vi också ha en daimstrut index?

    Hälsningar Tandläkarinvesteraren

    SvaraRadera
    Svar
    1. En glass per dag, inte per år! I alla fall under sommaren så inga fler glassar på ett tag.

      Jag tror glasspriserna gått upp rätt mycket faktiskt. Jag vet inte varför. Vanilj? Mjölk? Choklad?

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare