2018: Minus två procent

Det är 2019 och 2018 är nu blott ett minne. För mig blev det ett passivt år ekonomiskt, med relativt få köp på en börs som inledningsvis var lite väl dyr och avslutningsvis lite väl skakig. Billig och stabil verkar inte existera.

Resultatet för mitt sparande blev en nedgång på två procent från årsskifte till årsskifte. Nedgången från toppen är mycket större, antagligen strax över tio procent.

Jämfört med jämförelseindex som SIX Portfolio Return Index (SIXPRX) så är min nedgång något bättre då indexet backade 4,4%. Det var amerikanska aktier och fastighetsbolag som höll mig över det indexet, men ännu bättre hade varit att ha allt i en globalfond. Länsförsäkringar Global Indexnära backade bara 0,8% under 2018. Sett på det hela taget tror jag ändå 2018 var ett år då mitt relativt defensiva sparande klarade sig bättre än många andras sparande.

Balansen i portföljen är ungefär densamma som för ett år sedan. Jag har nu lite för mycket fastigheter jämfört med planen, och chansfonderna är fortfarande för stor del, men inga akuta förändringar behövs.

Största nedgångar

De största nedgångarna i procent var Ford (-25%), Volvo (-21%) och Atlas Copco (-20%). Volvo och Atlas Copco gick upp orimligt mycket 2017 så det var på sätt och vis väntat. Ford är bara dåligt. Jag hade trott att Hennes & Mauritz skulle vara topp 3, men det var bara den fjärde sämsta investeringen procentuellt sett.

Sett i kronor så var de största nedgångarna Volvo, Sandvik (-10%) och Hennes & Mauritz (-20%) med DowDupont (-16%) som bubblare. Där försvann månadslöner i värdering per aktie.

Största uppgångar

Allt var inte dåligt. Jag hade uppgångar också. Procentuellt sett var de bästa aktiena Eolus Vind (+61%), Castellum (+26%) och Kungsleden (+22%). Det är lite underligt med så stora uppgångar för fastighetsbolag och fallhöjden är nu yrselframkallande. Eolus Vind har också en större uppgång än jag förstår, men jag tänker inte köpa mer just nu så det är ok.

I kronor så räckte inte Eolus Vinds enorma uppgång för topplistan utan den fylls av Castellum, SPP Aktiefond USA (+4%) och Coca Cola (+17%). Att kronan fortsätter att vara svag betyder att vi svenskar blir fattiga ute i världen, men det får våra utländska innehav att glänsa desto mer jämförelsevis.

En sak att tänka på när man jämför procent är att minusprocent är värre än plusprocent är bra. -100% är allt man har. +100% är bara en dubbling. Så det kommer att behövas många plusprocent för fordonsföretagen och industriföretagen att komma upp igen.

2019

Jag har inga stora planer för 2019 utan jag kommer framförallt reagera på vad som händer. Får jag en bonus på jobbet? Om inte så blir det knapert med inköp för ett tag. Kommer det mer nedgångar på priset på aktier? Då måste jag fundera på att flytta pengar från andra ställen och köpa aktier som oförtjänt dragits med. Går priserna upp igen?

Kommer "skämt"-teckningen nedan att förbli bara ett skämt?

Gott Nytt År

Till sist, men absolut inte minst, så vill jag önska alla er läsare ett Gott Nytt År!

Jag hoppas att ni hade bra 2018, och att 2019 kommer fylld med äventyr (och inte bara för rikedom.blogg.se ). Jag ser fram emot att höra vilka planer ni har!

Kommentarer

  1. Tack för omnämnandet och god fortsättning under 2019. Det ska bli roligt att följa din resa även detta år (jag läser din blogg slaviskt även fast jag under 2018 inte kommenterade dina inlägg så flitigt) :)

    SvaraRadera
  2. Segt med nedgång men 2 % är ändå rätt okej givet den galna hösten vi hade 2018. Tack för att du delar med dig och god fortsättning!

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
  3. Tjena Daniel!

    Hoppas att allt är bra med dig!

    Jag vill bara önska dig lycka till inför 2019, jag hoppas du får ett grymt investeringsår. Nu är jag på gång och bloggar igen så vi kommer säkert att höras en del under året misstanker jag :)

    Ha det bra

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare