Min oväntade januariutdelning!

De bästa presenterna är de oväntade presenterna. I det här fallet så blev jag riktigt glad i Kungsleden. Jag hade glömt, om jag någonsin vetat det, att deras utdelningar inte ligger helt jämt fördelade på året. Istället så kommer de maj, juli, oktober, januari.

Liksom de tidigare gångerna så blev det 660 kronor och jag vet ännu inte hur de kommer göra med utdelningen 2019. Fastighetsbolag tjänar fortfarande gott om pengar och de andra fastighetsbolagen har höjt så kanske gör Kungsleden också det. Annars är Kungsleden mitt osäkraste fastighetsbolagskort (av tre). Det har en lite skakig bakgrund men med en ledning som verkar jobba målmedvetet med att höja kvalitet på bolaget. Tack vara bakgrunden så var aktierna relativt billiga för ett år sedan men sedan dess är det fler än jag som rankat upp dem så nu är de inte så billiga längre.

660 kronor för januari... Det är ett par biobesök. Vad går det för filmer just nu? Eller kanske behöver jag spara lite till ISK-skatten. Om kvarskatten (ISK och annat) blir över 30 000 kronor och man inte vill ha ränta (någon procent i början) så vill Skatteverket ha pengar innan 12 februari. Det kan hända att jag behöver betala över 30 000 kronor...

Kommentarer

  1. Du ska väl återinvestera dina utdelningar, hehe :)
    Ja det är härligt när det dimper in utdelningar som man inte har tänkt på. Har hänt några gånger när jag sålt bolag, bara för att få en utdelning nån månad senare som har släpat efter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt ingen formell återinvesterinsplan. Utdelningar går istället in på kontot och när det blivit lagom mycket så köper jag en post i något lämpligt bolag.

      Det skulle bli så mycket jobb att köpa 3 aktier av en sort och 8 aktier av en annan så jag har inte ens funderat på det. I alla fall inte gjort något annat än ytligt funderat på det.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare