Olika visualisering av månadsutdelningar

Ett av mina intressen är hur man bäst visualiserar information och data. Det finns många sätt att visualisera data som är vilseledande, antingen avsiktligt men minst lika många gånger genom slarv eller okunskap.

En bra visualisering ska:

  1. Vara lättolkad
  2. Ha en naturlig tolkning som motsvarar datat (nej till brutna y-axlar!)
  3. Vara intressant, ge läsaren en anledning att studera och komma ihåg informationen
  4. Se bra ut, ge ett professionellt intryck.
  5. Vara vackert, konstnärligt. Öka chansen att visualiseringen sprids.

Kraven ska prioriteras i den ordningen, men att klara av alla fem är få förunnade. Det klassiska exemplet av lyckad grafik är Charles Joseph Minards presentation av den franska invasionen av Ryssland under Napoleonkrigen.

Han lyckas åskådliggöra hela förloppet i en enkel bild med arméstorlek, geografisk placering, riktning, temperatur (grader Réaumur)och mer information, allt naturligt och lättläst.

Jag har sådana ambitioner men inte riktigt förmågan. I stället kommer här tre varianter av visualisering av storleken på mina utdelningar per månad.

Alternativ 1 - linjär värmekarta

Det här är storleken på mina utdelningar per månad från 1996 till idag uttryckt som en färgintensitet. Här kan man framförallt se att utdelningarna nu under våren varit rekordstora men stora delar av ytan är mörk och informationsfattig eftersom utdelningar på 1 000 kronor drunknar i skuggan av april i år.

Alternativ 2 - logaritmisk värmekarta

Ett sätt att visa detaljer över stora värdevidder är med en logaritmisk skala. Med en logaritmisk skala så ser en ökning på 10% lika stor ut oavsett om det är 1 000 till 1 100 eller 50 000 till 55 000. Det gör att man kan se skillnader även i mörka områden, men det kommer överdriva värdet av små siffror jämfört med en linjär skala.

Nu kan man se årsfördelningen för alla år. Jag har alltid haft en höstutdelare i min portfölj så man ser inte riktigt trenden med uppdelade utdelningar, men man ser tydligt vilka månader utdelningen brukade komma i.

Men är det vackert?

Alternativ 3 - logaritmisk värmekarta med bikubisk utjämning

Det här är egentligen inte ett seriöst förslag, men man skulle kunna smeta ut månadsboxarna för att få det att se bättre ut. Det förvränger informationen och bryter därmed mot de grundläggande principerna, men det ser bra ut. Tyvärr så är det många som resonerar så, att det är viktigare att grafiken ser bra ut än att den är korrekt.

Teknik

Grafiken är gjord i Python med matplotlibs imshow utan några direkta fininställningar.

Kommentarer

  1. Värmekartan alt 2 var ett kompakt sätt att visa många datapunkter. Snyggt!

    Önskar att det fanns en sajt där man kunde klistra in månadens kontoutdrag och ingående värden och få ut ett sankey-diagram som illustrerar flöden. Tänk vad värdefullt det skulle vara för de där kompisarna som verkligen inte kan förstå hur pengarna tog slut den här månaden igen.

    Här fanns några exempel på hur det skulle kunna se ut.

    -- Max

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Jag skulle också vilja använda den sortens figurer men matplotlib verkar inte ha något bra sätt att generera liknande figurer. Känner du till något? Jag har inte letat så väldigt mycket.

      Radera
    2. Nej, har inte letat mycket jag heller, men jag kodar webbapplikationer så jag skulle antagligen använda D3.js.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare