Bananer och högre börskurser efter räntehöjning

Igår höjde USAs centralbank sin ränta från 0,5% till 1,0% och generellt brukar man säga att högre räntor sänker börskurserna. Inte den här gången, utan börskurserna hoppade direkt upp någon procent när beskedet kom. Det är tydligt att marknaden uppskattar åtgärder mot inflationen, och att den redan är beredd på, och anpassad till, räntehöjningar.

Till och med extremt räntekänsliga aktier som Realty Income (ett populärt amerikanskt fastighetsbolag) följde med uppåt. Det borde göra riksbankerna mindre rädda för räntehöjningar. Ett argument mot räntehöjningar är att det kan göra folk överdrivet deprimerade men här verkar det vara tvärtom.

På hemmaplan så ramlar det in utdelningar. Under april och början av maj så har många av mina företag (inte helt mina, jag delar dem med andra) spritt ut sina vinster: Atlas Copco (570 kronor), Sandvik (11 875 kronor), Wallenstam (1 020 kronor), Telia (3 000 kronor), Volvo (26 000 kronor), NCC (2 700 kronor), Bonava (1 575 kronor), Castellum (5 324 kronor) och Coca Cola (1 449 kronor).

Utdelningspengarna räcker till ca 10 700 bananer. Många bananer blir det.

Kommentarer

  1. Ja att räntorna är på väg upp har ju märkts på preffar och D-aktier. Jag klagar inte utan köpte idag ett lass SBB D med 8% DA, det händer inte varje dag. Även dess A-aktie torde vara köpvärd med tanke på att den tappat så pass mycket mot toppen, och att den antagligen inom kort ersätter Skanska på OMX S30-indexet. SJälv har jag bundit husets räntor för några månader sen till 3 år med 1,22%. För en gångs skull hade jag tur med tajmingen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. SBBs höga direktavkastning har gjort mig fundersam. Varför ska SBBs D-aktie vara såpass mycket billigare än andra D-aktier och preffar? Vad är det "marknaden" vet som inte jag vet? Finns det en påtaglig risk för indragen, uppskjuten eller minskad utdelning?

      Radera
    2. Snålgrisen,
      Dem som säljer detta case tycker tydligen inte att det är så bra. När det brukar talas om 8% direktavkastning skulle jag aldrig köpa. Det är faktiskt inte någon anonym massa du köper från.
      MvH Lars

      Radera
  2. Varför går fastigheter i Usa bra (eller okej iallafall) medan det är slakt i Sverige?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är absolut ingen expert på det här, men Sverige har haft mer extrema (negativa) räntor och har nog fått in mer luft i värderingarna.

      Sedan finns det fastighetsbolag som med den här inflationen kommer kunna höja hyrorna mer än kostnaderna ökar. Det kan rädda börskursen till en del för sådana bolag.

      Men som sagt, absolut ingen expert. Bara läst lite efter att jag haft liknande funderingar.

      Radera
    2. De svenska fastighetsbolagen torde ha högre skuldsättningsgrader än i USA och övriga Europa och därav slakten på fastighetsaktier i Sverige.

      Radera
  3. Haha. Räkna utdelningen i bananer. Är det det nya? ;)
    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier


    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare