Sveriges sämsta fond

Jag tror att jag har hittat Sveriges sämsta fond, Navigera Tillväxt. Tyvärr kan man inte länka direkt till den men den finns hos fondförvaltaren Navigera som säger:
Navigera Tillväxt 1 är en fondandelsfond som placerar uteslutande i aktiefonder. 20 % investeras i Sverigefonder, 30 % i fonder som sammantaget ger en global exponering och 50 % i fonder som ger en exponering mot tillväxtmarknader.
Valet av fonder baseras på en grundlig analys av de underliggande fondernas filosofi, process, förvaltarteam och historisk avkastning.

Navigera, fondförvaltaren, ser ut som ett fristående fondbolag men i det finstilta ägs det av "MM Holding". MM i det här fallet står för "Max Matthiessen", försäkringsmäklaren, numera ägda av Willis Tower Watson. Hur lämpligt är det att en försäkringsmäklare också förvaltar egna fonder? Det är rätt vanligt att banker både säljer fonder och har pensionsrådgivning men oftast är det uppenbart. Det här känns lite undangömt. Jag har skrivit om Max Matthiessen förut när jag 2015 skrev om bästa och sämsta bank.

Hur bra har fonden gått? Faktiskt plus 60% sedan 2012, 9% per år i snitt. Visst låter det bra? Det är det inte. 2012 var allt billigt, alla börskurser har gått upp mycket sedan dess. En indexfond med liknande inriktning har gått plus 130%, 18% per år, mer än dubbelt så mycket. Navigerafonden halkar efter varje månad.

Utöver att ha gått dåligt så är Navigera Tillväxt dessutom dyr. Dyrare än den ser ut. Den har en förvaltningsavgift på 1,75% (högt men inte högst) men dessutom en "övrig avgift" på 0,69% vilket blir en total avgift på 2,44% per år vilket är skyhögt. Varje år får andelsägarna behålla 97,56% av sina pengar. Över 30 år så försvinner över hälften av pengarna i avgifter.

Fonden har funnits så länge att den fått stjärnor av Morningstar. Förlåt, "stjärna". En stjärna. Man ska vara försiktig med historiska betyg för om en fond har varit bäst så klarar den sällan hålla det, men fonder som är sämst brukar förbli sämst.

Det som skrämmer mig mest är att Max Matthiessen marknadsför den här fonden mot pensionssparare som inte ser pengarna förrän efter 30-40 år, när det är försent för ångra sig. Det är också mycket inlåsningar i pensionsmarknaden så det kan vara svårt att ångra felaktiga beslut. Den här fonden "förvaltar" just nu 6 miljarder kronor. Pengar som till stor del kommer hamna hos Navigera, Max Matthiesen och Willis Towers Watson.

Om någon som läser det här är kund hos Max Matthiesen och har råkat bli ägare av en Navigera-fonderna, se om du kan komma ut.

Kommentarer

  1. Jag är djupt skeptisk till Max Matthiesen. Ju mer kunskap jag fick själv om hur dessa aktörer jobbar, desto tydligare blev det att det är företag som verkligen lever på spararnas okunskap och ointresse för något som de inte påverkas av förrän lång fram i tiden ( i de flesta fall). Jag är väldigt nyfiken på hur MMs deras fondtorg ser ut - finns det något sätt att se vilka fonder de vanligen rekommenderar och hur deras totalutbud ser ut? Man kan inte logga in på maxfonder.se utan att vara kund, men kanske finns annat sätt att få se det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte om Max Matthiessen är sämre än de andra försäkringsmäklarna men jag är rätt säker på att de inte är bättre. Jag kan tyvärr inte hjälpa till med att se hur deras fondtorg ser ut men får jag möjligheten ska jag försöka komma ihåg att titta på det.

      Jag undrar hur det påverkar de som jobbar på de företagen? Rimligen så anställer de en del optimistiska människor som inte insett vem de säljer sin själ till.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare