Det tog 27 månader att komma tillbaka

Mitt portföljvärde gjorde en rejäl dykning när inflationen började visa sitt fula tryne våren 2022, efter en helt oförklarlig hausse av fastighetsbolag och allt de gjorde. Det har tagit mer än två år men nu har värdet till sist kämpat sig tillbaka till samma siffror. Det var nära för några veckor sedan men vände ner efter att ha varit 0,12% från den förra toppen. Så nära!

Jag skyller mycket av den här väntan på att börsen var så övervärderad för 2-3 år sedan efter covid. En mer rimlig portföljvärdering hade varit det röda strecket nedan, men marknaden är som vanligt ologisk på kort sikt.

Fast jag kommer inte undan att prata inflation. Sedan toppen har vi haft runt 20% inflation, så jag är fortfarande runt 20% i faktiskt värde från min topp 2022-2023.

Det ska bli intressant att se hur lång tid det tar att jaga ikapp. Övervärderingen av fastighetsbolagen kommer förhoppningsvis inte tillbaka, men med tiden så brukar börsen stadigt klättra. Det historiska snittet är runt 6-7% per år efter inflation men med extrema variationer. Det innebär att både ett år och fem år vore normalt.

Hur är det med er andra, har ni behövt vänta lika länge, eller väntar ni fortfarande?

Kommentarer

  1. Väntar fortfarande, tyvärr väldigt stor exponering mot fastigheter, gaming, bygg och biotech. Så lyckats pricka alla sektorer som kraschat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ajdå. Tror ändå fastigheter kommer tillbaka med tiden (så länge det inte vad OP, Heimstaden eller SBB). Svårare att veta om gaming och biotech har behållit sitt underliggande värde eller om det är kört.

      Men lycka till framöver! Till slut verkar det som att man alltid i kapp om man bara kör stadigt.

      Radera
  2. På ett år har min portfölj stigit 20 procent, och är nu på ATH. Har inte räknat på hur inflationen har slagit, men jag tycker att det är en obehagligt snabb toppkänning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det har varit mycket uppåt de senaste 3-4 månaderna utan att speciellt mycket förändrats i världen. Man undrar ju om det är luft i värderingarna.

      Radera
    2. Det tror jag att det är. Börsen stiger på löften om sänkta räntor (som ännu inte skett). Men inser att jag är för korkad för att tajma marknaden, så fortsätter att månadsspara i med- och motgång.

      Radera
    3. Känner igen det där. Man ser att marknaden är ologisk, men den fortsätter vara ologisk istället för att korrigera sig.

      Radera
  3. Uppskattning för ditt tankeväckande innehåll. Ditt inlägg fick genklang hos mig. Utforska vår blogg för att hitta de bästa strategierna för Aviator-spelet.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare