Deklarationsdags snart

Igår kväll kom deklarationsblanketterna i min elektroniska brevlåda och jag tror väldigt många fått dem nu. Tyvärr så öppnar inte deklarationen på ett par dagar. Är det nytt? Jag har för mig att jag kunnat deklarera direkt när jag fått papperen förut.

Det var inga överraskningar för mig. Eftersom ISK-skatten kommer med fördröjning och har blivit så märkbar så har jag noga räknat på den hela tiden.

Varje kvartal har jag skrivit ner hur mycket mina ISK:ar varit värda och jag har skrivit ner hur mycket jag betalat i utländsk källskatt. Värdena jag skrev ner blev inte exakta men de var inom några promille från de värdena bankerna rapporterade till skatteverket.

ISK-skatten för 2023 blev sedan:

30%*2,94%* värde1 jan + värde1 apr + värde1 jul + värde1 okt + insättning >4

Från det drar man skatten man redan betalat utomlands, i alla fall för de länder som drar 15% eller mindre.

Jag har också utdelningar i en depå som behöver skattas. Det är Sectra som legat där sedan tidigt 2000-tal och eftersom det skulle bli så mycket att betala i skatt när jag säljer dem så har jag aldrig flyttat dem till en ISK. Det var antagligen fel val men vem kunde veta hur mycket Sectra skulle fortsätta att gå upp.

Sectras utdelning kommer som inlösenaktier vilket gjort det lite lurigt att beräkna skatten på dem då man får en reavinst istället för rak utdelning. Numera kan jag använda schablonmetoden vilket gör skatten hög, men enkel att beräkna. Schablonmetoden är att man säger att 80% av försäljningspriset är en reavinst, oavsett hur stor eller liten vinsten egentligen var.

Enligt Skatteverket öppnar deklarationerna den 12 mars den 19 mars (försenat), men det är vanligt att de öppnar i smyg någon dag tidigare för att inte alla ska försöka logga in samtidigt. Jag ser fram emot att lämna in papperen så att min att-göra-lista krymper med en sak.

Skattepengarna ligger just nu på ett sparkonto i väntan på den slutliga notan om några månader.

Jag hoppas staten gör något bra för mina kronor. Ukraina kan behöva mer hjälp.

Kommentarer

  1. Har inte fått blanketten än i Kivra, kommer väl under dagen eller i morgon. JA ISK-skatten är inget kul alls nu för tiden, det är bara att hoppas att den går ner i framtiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommit nu kanske?

      ISK-skatten är inte skoj, men vi har ju valt den istället för den traditionella beskattningen så det är bara att bita i det sura äpplet. Jag hoppas bara inte räntan hamnar på en mesnivå där den varken är låg eller biter på inflationen.

      Radera
  2. Det som är viktigast men ISK skatten är hur den slår relativt avkastningen (för både 2023 och 2024...). Det behövs "en hyfsat bra avkastning" på ISK 2024 för att den skall löna sig jmf vanlig aktiedepå.
    Inte alla aktier kommer att klara den avkastningen för 2024... Något att fundera på.
    Besser

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, om inte avkastningen når schablonavkastningen på ISK så är det ju dumt att ha sitt sparande där, men det är så väldigt svårt att veta i förväg. Jag hade en räntefond i ISK innan skattehöjningarna för några år sedan och den hade varit väldigt dumt att ha kvar.

      Än så länge verkar ISK vara den bästa sparformen och jag tror att räntan toppat så jag hoppas slippa en överflyttning till depå.

      Jag kan förresten inte kommentera på din blog längre. Jag skriver saker men de dyker inte upp.

      Radera
    2. Det verkar konstigt.
      Jag vet att några ISP har ändrat webbhanteringen för sina kunder, även för mig och det blir en time out efter några minuter.
      Då får man starta en ny session och köra vidare...

      Du kan alltid nå mig via ... immer.besser@hotmail.com som jag kollar sporadiskt...

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare