Årets sista affär – köpt Grand Hotel (Investor)

Såhär i årets sista skälvande dagar, där årsrapporterna och champagneglasen avlöser varandra så gjorde jag ett sista försök att förbättra balansen i min portfölj med de sista tillgängliga sparpengarna.

Det blev en rejäl dos Investor, det största svenska investmentbolaget. Totalt köpte jag 100 aktier för i snitt 370,42 kronor styck på mitt Nordea-ISK. Tiorna som jag sparat i courtage genom att använda Nordea är snart ett helt biobesök.

Nu hoppas jag Nordea använder de pengar de faktiskt får in till att göra sina sajter bättre. Speciellt investor.nordea.se behöver mycket kärlek. Lyckligtvis så är det inte något jag ser speciellt ofta.

Varför Investor A och inte Investor B? Investor A är 2% billigare än Investor B trots att aktierna kommer med högre röstantal. Haken med A-aktien är en betydligt lägre omsättning vilket gör att stora investerare håller sig undan men omsättningen är gott och väl god nog för en pytteliten aktör som mig.

Varför Investor och inte en annan aktie? Diversifiering och substansrabatt. Jag ser många dyra aktier på börsen just nu och jag vet inte vilka som är för dyra och inget lockade speciellt mycket. Valet var mellan en indexfond och ett investmentbolag och då valde jag att öka i mitt investmentbolag. Där får jag dessutom aktierna lite billigare än om jag köpt dem själv eller via en fond. Dessutom hoppas jag på att få använda de fina sviterna på Grand Hotel när jag behöver, Grand Hotel som är Investors bonusinnehav.

Det var bara några år sedan som jag betalade 125 kronor styck för Investor-aktier. Om man bara hade haft mer pengar och mer förstånd då så hade jag köpt fler än de jag köpte, men det är som det säger. Bästa tillfället att köpa är igår. Näst bästa tillfället att köpa är idag. Som alla klichéer så är det sant, till det inte är sant.

Om Investors utdelning inte sjunker, och jag har inte sett några akuta tecken på att något sånt skulle hända, så betyder det här 1 100 kronor mer i utdelning per år. En bra slant. Det kan bli en extra julklapp till någon.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare